Giganți auto în colimator: sancțiuni de sute de milioane de euro pentru cartel
Un număr de 15 mari producători auto, printre care Renault, Stellantis, Ford, Volkswagen, dar și Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), au fost sancționați de Comisia Europeană cu o amendă totală de 458 milioane de euro. Această amendă a fost aplicată pe baza constatării că aceștia au participat la un cartel în domeniul reciclării vehiculelor scoase din uz.
Reciclarea vehiculelor scoase din uz se referă la procesul prin care mașinile necorespunzătoare pentru utilizare sunt demontate și procesate pentru reciclare și eliminare. Activitățile cartelului s-au desfășurat între mai 2002 și septembrie 2017, timp în care producătorii auto și ACEA au organizat întâlniri și contacte între firme.
Comisia Europeană a constatat că producătorii auto au convenit să nu concureze între ei în privința publicării datelor referitoare la frauda de reciclare a vehiculelor și să păstreze tăcerea în legătură cu cantitatea de materiale reciclate utilizate în mașinile noi. De asemenea, aceștia au fost de acord să nu plătească costurile pentru demontarea mașinilor destinate reciclării, contrar cerințelor legislației UE, care impune producătorilor auto să suporte aceste costuri dacă este necesar.
Cele mai mari amenzi individuale au fost aplicate astfel: Volkswagen – 127,69 milioane de euro, Renault-Nissan – 81,46 milioane de euro, Stellantis – 74,93 milioane de euro și Ford – 41,46 milioane de euro. Alți membri ai cartelului care au fost penalizați includ Toyota, Mitsubishi, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, GM, Suzuki și Volvo. Amenda aplicată Asociației Constructorilor Europeni de Automobile a fost de 500.000 euro.
Mercedes-Benz, care a participat la cartel, nu a fost sancționată deoarece a dezvăluit informațiile despre cartel oficialilor Comisiei Europene.
Toți producătorii auto implicați și-au recunoscut greșelile, beneficiind astfel de o reducere de 10% a amenzilor. Comisia Europeană a anunțat în 2022 că va efectua inspecții neanunțate la diverse asociații și companii auto pentru a verifica posibile încălcări ale reglementărilor comunitare privind cartelurile.
