Gigantii energetici din SUA solicită o excepție de la strategia lui Trump pentru transportul LNG cu nave fabricate pe teritoriul american
Grupuri din sectorul energetic al SUA cer administrației președintelui Donald Trump să scutească transportatorii de gaz natural lichefiat (LNG) de la noua regulă care impune exportatorilor să folosească un procent din nave fabricate în SUA. Această inițiativă face parte dintr-o strategie mai amplă de revitalizare a industriei navale americane.
SUA este cel mai mare exportator de LNG din lume, cu exporturi anuale în valoare de 34 de miliarde de dolari, iar administrația Trump a susținut constant acest sector în contextul promovării ”supremației energetice americane.
Pe 17 aprilie, Reprezentantul SUA pentru Comerț (USTR) a anunțat că, începând cu aprilie 2028, 1% din exporturi vor trebui să fie realizate pe nave construite în SUA, iar acest procent va crește la 15% până în aprilie 2047. Această decizie a surprins industria, care se teme că măsura va dezavantaja companiile americane în fața concurenților internaționali, având în vedere că SUA nu dispune de suficiente nave conform cerințelor.
Institutul American al Petrolului (API) a avertizat că lipsa infrastructurii navale va face imposibilă respectarea cerințelor impuse. Mike Sommers, CEO al API, a declarat că această politică contracarează progresele realizate de administrația Trump în sprijinul exporturilor de LNG.
Exportatorii care nu se conformează noilor cerințe riscă să își piardă licențele, deși regula se aplică la nivel de industrie și nu ia în considerare faptul că majoritatea companiilor nu dețin sau nu controlează navele necesare. Sommers a adăugat că acești exportatori au un control minim asupra posibilității de a respecta cerințele, dar suportă totuși consecințele nerespectării acestora.
Pe plan global, există 792 de nave LNG operaționale, dintre care 703 sunt din Coreea de Sud și Japonia, 58 din China, iar SUA a construit doar cinci, toate din anii 1970 și acum scoase din uz. SUA are doar două șantiere navale capabile să construiască astfel de nave, iar un singur transportator ar dura până la cinci ani pentru a fi finalizat.
API solicită, de asemenea, excluderea exporturilor de petrol și produse rafinate de la aceste cerințe, așa cum au fost exceptate în cazul tarifelor vamale. Reprezentanții USTR nu au comentat imediat pe marginea acestei solicitări, însă reglementarea face parte dintr-o inițiativă mai amplă destinată contracarării influenței comerciale și militare a Chinei pe rutele maritime globale.
Operatorii de transport auto așteaptă, de asemenea, posibile scutiri de la noile taxe portuare anunțate pe 17 aprilie, care afectează toate navele construite în străinătate.
