Revoluția eMAG în Decadele de Black Friday
eMAG, cel mai puternic retailer online din România, controlat de grupul sud-african Naspers și omul de afaceri Iulian Stanciu, a înregistrat o creștere de 353,8% în ultimii 10 ani, avansând de la 1,7 miliarde de lei în 2015 la 7,72 miliarde de lei în 2023. Profitul net al companiei a ajuns la 119,06 milioane de lei în 2023, comparativ cu o pierdere de 119,3 milioane de lei în 2015.
Numărul mediu de angajați a crescut cu 170,4%, atingând 3.231 de persoane în 2023. Datoriile companiei au crescut cu 386% în aceeași perioadă, de la 549,28 milioane de lei la 2,66 miliarde de lei. De asemenea, sumele de recuperat de la diverși terți s-au majorat cu 815,1%, ajungând la 819,59 milioane de lei.
Acționarii Dante International, administratorul eMAG, sunt grupul sud-african Naspers, cu 88,23% (prin MIH B2C Holdings BV din Olanda) și Iulian Stanciu, cu 11,77%. În 2015, cota deținută de Naspers era de 74,21%, iar cea a lui Stanciu era de 25,79%. În acest interval, capitalul social al Dante International a fost majorat de peste 30 de ori, cu infuzii totale de peste 2,2 miliarde de lei, majoritatea provenind de la Naspers.
În 2017, Dante International a fuzionat cu Fashion Days Shopping SRL, care a raportat afaceri de 228,205 milioane de lei în 2016. Pentru anul fiscal 2024, care se va încheia la 31 martie 2025, fashiondays.ro anticipează vânzări de un miliard de lei.
eMAG a introdus conceptul Black Friday pe piața din România în urmă cu 14 ani. La ultima ediție din noiembrie 2024, peste 647.000 de clienți au comandat 3,2 milioane de produse, cu o valoare totală de 896 milioane de lei, înregistrând o creștere de 22% față de anul precedent, depășind estimările inițiale.
