Bugetarea devine o loterie; pentru TeraPlast se conturează speranța unei noi etape
Elaborarea bugetului unei companii în condițiile în care autoritățile iau decizii neprevăzute, cu efect semnificativ și rapid, seamănă cu o “semiloterie”, afirmă Alexandru Stânean, CEO TeraPlast. Răspunsul companiei la această provocare a fost extinderea regională, astfel încât eventualele fluctuații de pe anumite piețe să fie compensate de rezultatele de pe altele.
“Este un an pe care l-aș caracteriza – ca să fiu delicat în exprimare – complex. O bună parte din ceea ce vinde TeraPlast depinde de investițiile publice. În condițiile în care am pornit cu un buget făcut anul trecut pe baza prognozelor de atunci, iar la mijlocul anului discutăm despre reduceri de cheltuieli pentru a se regleza deficitul bugetar, consider că procesul nostru de bugetare este o semiloterie”, a declarat Stânean.
TeraPlast a investit în ultimii ani peste 100 de milioane de euro în extinderea capacităților de producție și achiziția de companii, având ca strategie de dezvoltare extinderea regională. “Dacă ai mai multe loterii – una în Republica Moldova, alta în Ungaria, Austria și mai departe Franța și Germania sau Croația – cumva între ele se poate face un fel de regularizare și să nu avem surpriza să greșim bugetul semnificativ, așa cum am făcut-o în anii precedenți”, a explicat CEO-ul.
Rezultatele investițiilor încep să se vadă, cu o îmbunătățire a profitabilității și o creștere generală a businessului. Vânzările în afara României au ajuns la aproape 40% din cifra de afaceri a grupului și au fost motorul de creștere din primul trimestru. “TeraPlast acum 5 ani era la sub jumătate din cât va fi anul ăsta. Începe să se vadă lumința de la capătul tunelului”, a spus Stânean.
În industrie, strategia companiilor nu poate fi schimbată brusc, deoarece “se schimbă moda pe piața de capital”, ceea ce implică clicuri investiționale lungi, de 6-7 ani. În ceea ce privește piața din Ucraina, unde TeraPlast a participat în urmă cu 2 ani la refacerea unui sistem de alimentare cu apă afectat de război, Stânean consideră că aceasta este “Sfântul Graal” pentru întreaga piață de construcții europeană, dar procesul de reconstrucție va începe doar după oprirea conflictului, din cauza lipsei de finanțare.
Grupul TeraPlast a anunțat pentru primele 3 luni ale anului un câștig pretaxare EBITDA de 21 milioane lei, de la 12 milioane lei în perioada similară a anului trecut, și venituri consolidate din contractele cu clienții de 249,22 milioane lei, cu 40,93% mai mari decât cele de 176,84 milioane lei din exercițiul financiar precedent. Compania listată la BVB a realizat o majorare de capital cu aport în numerar de 100 milioane lei în luna septembrie a anului trecut și pregătește o nouă majorare, în valoare de 60 milioane lei.
