Programul Rabla revine cu ajustări ale voucherului
Ministerul Mediului a lansat Ghidul de finanțare pentru Programul Rabla Auto 2025, destinat exclusiv persoanelor fizice. Valoarea ecotichetului pentru mașinile full-electrice a fost redusă la 3.700 euro, față de 7.500 euro propus anterior în iunie. Această modificare a fost confirmată de surse oficiale.
Schimbarea majoră vizează ecotichetul pentru autovehiculele electrice, care va fi de 18.500 lei, destinat persoanelor fizice ce doresc să achiziționeze mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Propunerea anterioară din iunie prevedea o subvenție de 37.000 de lei.
În 2024, voucherul pentru mașini full-electrice a fost de 25.500 de lei, iar vânzările au scăzut cu peste 40%. Pentru celelalte tipuri de autovehicule, ecotichetele rămân neschimbate: 15.000 lei pentru autovehicule plug-in hibrid sau motociclete electrice, 12.000 lei pentru autovehicule hibride și 10.000 lei pentru autovehicule cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau motociclete.
Bugetul Programului Rabla Auto 2025 a fost redus la 200 milioane lei, comparativ cu 610 milioane lei, cât era propunerea din iunie. „Ecotichetul pentru electrice a fost ajustat, dar această decizie permite ca, în condițiile bugetare actuale, să putem oferi unui număr cât mai mare de români șansa de a beneficia de sprijin. Încercăm să construim un cadru de finanțare mai stabil și durabil pe viitor”, a declarat ministra mediului, apelor și pădurilor, Diana Buzoianu.
Programul Rabla Auto 2025 a fost suspendat pe 18 iunie 2025, cu o zi înainte de lansarea etapei pentru persoanele fizice. România a oferit, începând din 2017, unele dintre cele mai mari subvenții din UE pentru achiziția de mașini full-electrice, atingând 10.000 de euro. După un an 2024 slab pentru mașinile electrice, subvenția a fost de 5.100 de euro, iar industria auto a sperat la o creștere a voucherului în 2025.
Ministerul Mediului a anunțat că programul va fi relansat în luna septembrie, cu o alocare de 200 milioane lei, iar ghidul actualizat va fi pus în dezbatere publică. Rabla rămâne un program de mediu esențial în sprijinirea industriei auto românești și în accelerarea tranziției către o mobilitate mai curată. România a îndeplinit deja ținta din PNRR privind casarea a 250.000 de autoturisme poluante, iar în 20 de ani de implementare, programul a dus la scoaterea din circulație a peste un milion de mașini vechi.
„Într-un an cu constrângeri bugetare, am ales să finanțăm doar acele programe care aduc beneficii clare: mai puțină poluare în orașe, mai puține conflicte cu fauna sălbatică și mai multă siguranță pentru oameni”, a adăugat Diana Buzoianu.
