Motivul schimbării conducătorului Volvo: Un cutremur financiar și debutul unei noi strategii de reorganizare
Volvo Cars a înregistrat un șoc financiar semnificativ la finalul primului trimestru al acestui an, cu scăderi mari ale veniturilor, profitului operațional și rezultatului net per acțiune. La finalul trimestrului, compania a anunțat demisia fostului CEO, Jim Rowan, și numirea în locul său, cu caracter interimar, a lui Hakan Samuelsson, care a condus compania cu succes în ultimul deceniu.
Rezultatele financiare ale Volvo Cars pentru primul trimestru al acestui an indică scăderi neașteptate, având în vedere că în 2024 compania a înregistrat rezultate record. Veniturile au fost de 82,9 miliarde coroane, în scădere cu 10 miliarde față de trimestrul 1 din 2024, iar veniturile operaționale au fost de doar 1,9 miliarde coroane, reprezentând o scădere de 72% comparativ cu anul precedent. Marja EBIT a scăzut la 2,3%, de la 7,2% în 2024, iar profitul atribuit acționarilor per acțiune a coborât la 0,4 coroane, față de 1,12 coroane în urmă cu un an.
Vânzările de mașini electrice au fost, de asemenea, afectate, compania raportând o scădere a cotei de piață în acest segment, de la 21% la 19%. Scăderile sunt atribuite declinului vânzărilor și scăderii stocurilor de mașini din trimestrul 4 al anului 2024, precum și „turbulențelor din industria auto” care au creat un mediu provocator pentru companie.
Hakan Samuelsson, noul CEO, a lansat un plan ambițios de restructurare a costurilor, în valoare de 18 miliarde de coroane, care va avea efecte vizibile în 2026. Planul include o reducere de 3 miliarde a costurilor variabile și de 5 miliarde a cheltuielilor indirecte, iar alte 10 miliarde vor fi tăiate din capitalul de lucru și cheltuielile de capital în 2025 și 2026. De asemenea, Volvo va realiza reduceri de investiții în anii următori pentru a sprijini acest plan.
„Industria auto se află în mijlocul unei perioade foarte dificile, cu provocări nemaivăzute până acum”, a declarat Håkan Samuelsson. „Trebuie să ne îmbunătățim generarea fluxului de numerar și să reducem costurile. Direcția noastră de viitor se concentrează pe profitabilitate, electrificare și regionalizare.”
Volvo își menține obiectivul de a deveni o companie complet electrică, cu 43% din toate mașinile vândute în primul trimestru având o propulsie electrificată, iar aproape 20% fiind complet electrice. Compania subliniază necesitatea de adaptare la regionalizarea piețelor, cu focus pe SUA și China, unde se vor face ajustări în funcție de preferințele clienților.
În SUA, vânzările noi de modele electrice au crescut la 2.706 unități, comparativ cu 970 anul trecut, însă ponderea acestora în totalul vânzărilor electrice rămâne mică. În Europa, declinul vânzărilor electrice a afectat semnificativ compania, în special pentru modelul EX30, care a fost rapid surclasat de competiția cu prețuri mai mici. Totuși, motorizările PHEV au înregistrat o creștere de 14%, reprezentând aproape 25% din totalul vânzărilor, susținute în principal de piața din Europa.
Din cauza condițiilor dificile de pe piață, Volvo Cars nu va mai comunica previziuni financiare pentru 2025 și 2026.
