6 noiembrie 2025
Contact
Reper News
  • Politică
  • Local
  • Actual
  • Economic
  • Extern
  • Sănătate
  • Showbiz
  • Sport
Reper NewsReper News
Font +/-Aa
Cautare
  • Categorii
    • Politică
    • Local
    • Actual
    • Economic
    • Extern
    • Sănătate
    • Showbiz
    • Sport
  • Info
    • Contact
Urmați-ne
© 2025 repernews.ro
Economic

„Impactul majorării accizelor asupra transportatorilor: Expert în economie avertizează că impozitele nu pot acoperi o colectare deficitară”

Radu Bălescu
Ultima actualizare: 06/11/2025 08:35
Radu Bălescu
Distribuie
cum sunt afectati transportatorii de cresterea accizelor economist nu putem compensa prin taxe o colectare slaba 690c339d2bce0
Distribuie

Impactul majorării accizelor asupra transportatorilor

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a solicitat Ministerului Finanțelor modificarea proiectului privind schema de compensare a creșterii accizei la motorină. Această majorare fiscală a determinat transportatorii români să se alimenteze în Ungaria, Croația și Slovenia, ceea ce a dus la pierderi semnificative de venituri din accize și TVA pentru România.

UNTRR a afirmat că actualul proiect este insuficient și a cerut extinderea perioadei eligibile a schemei de rambursare pentru motorina achiziționată între 31 martie și 31 iulie 2025. Organizația a propus, de asemenea, majorarea sprijinului la 60 bani/litru pentru perioada 1 august – 31 decembrie 2025, pentru a readuce competitivitatea României.

Acciza majorată la 509 euro/1000 litri, cu 172 de euro peste pragul minim european, a creat un dezavantaj competitiv major. UNTRR a subliniat că motorina profesională din România este cu 11–15 eurocenți mai scumpă decât în Ungaria, cu 21 eurocenți mai scumpă decât în Croația și cu 10–14 eurocenți mai scumpă decât în Slovenia, diferențe care depășesc marja de profit a firmelor românești.

Transportatorii au explicat că rezervoarele camioanelor pot ajunge la 1.500 de litri, ceea ce permite parcurgerea a 3.000–4.000 de kilometri fără o nouă alimentare. Aceștia au adăugat că transportatorii care merg spre Germania alimentează în Ungaria, iar cei care se îndreaptă spre Italia se alimentează în Croația. UNTRR a avertizat că, dacă nu se intervine rapid, baza de colectare a accizelor în România va continua să scadă.

Probleme strategice și economice

Economistul Dragoș Huru a avertizat că efectele majorării accizelor depășesc zona bugetară, reprezentând o problemă de strategie economică și competitivitate pe termen lung. Huru a subliniat că impactul fiscal este dificil de calculat din cauza lipsei datelor privind volumul real al alimentărilor din România. El a menționat că o acciză ridicată și un mecanism lent de rambursare pot descuraja investițiile străine și pot accentua dezechilibrele economice.

„Fără o politică fiscală coerentă și fără modernizarea proceselor bugetare, România riscă să piardă atât venituri, cât și oportunități de dezvoltare”, a spus Huru. El a propus că, pe termen scurt, o rambursare de 60 bani/litru poate avea un efect pozitiv, dar fără îmbunătățiri logistice și infrastructurale, România va rămâne vulnerabilă.

Apelul UNTRR pentru schimbări

UNTRR a declarat că rămâne deschisă dialogului cu Ministerul Finanțelor și a subliniat că aplicarea retroactivă și majorarea sprijinului sunt esențiale pentru a readuce alimentările în țară. „Rambursarea eficientă este singura soluție pentru a proteja sectorul de transport, un domeniu strategic care a crescut anul trecut atât pe segmentul intern, cât și pe cel internațional”, au concluzionat transportatorii.

Îmbunătățiri necesare în gestionarea rambursărilor

Dragoș Huru a subliniat că rambursarea accizei nu poate fi optimizată prin măsuri punctuale, ci doar prin reforme semnificative în modul în care statul își gestionează finanțele. El a afirmat că este nevoie de modernizarea bugetului, de o colectare mai bună a taxelor și de control asupra cheltuielilor. Huru a menționat că sectorul transporturilor din UE solicită mai puțină birocrație, digitalizarea procedurilor, tratament egal pentru toți transportatorii europeni și investiții mai mari în infrastructură.

România se confruntă cu două probleme majore: încasează mult sub media europeană și cheltuie bani fără suficiente mecanisme de control. „Creșterile de taxe îi lovesc pe cei care deja plătesc, nu pe cei care evită fiscalitatea”, a concluzionat economistul, subliniind că măsuri precum majorarea accizei pot afecta competitivitatea.

Datele INS arată că, în anul precedent, transportul intern și de tranzit a crescut cu 0,4%, transportul intern de mărfuri cu 7,7%, iar cel internațional cu 0,7%. BNR anticipează o creștere a exporturilor și a serviciilor de transport pentru 2025.

Etichete:accizedragosfinantelorhuruministerultransportatoritvauntrr
Distribuie acest articol
E-mail Copiază legătură Imprimare
Articolul precedent un pieton a fost lovit de un autoturism in eforie nord victima este inconstienta 690c304bac36d Accident tragic în Eforie Nord: Un pieton, în stare gravă după ce a fost izbit de o mașină.
Articolul următor cum a fost dat de gol putin ca isi regizeaza intalnirile oficiale amanuntele care au scapat kremlinului 690c34b64f102 Secretul dezvăluit: Cum a fost prins Putin în capcana regizării întâlnirilor oficiale. Detalii neobservate de Kremlin
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Publicitate
Ad Image

Ultimele stiri

Sorin Grindeanu, declarație înainte de Congresul PSD, unde își asumă candidatul unic pentru conducerea partidului: „Deschidem o nouă eră”

Sorin Grindeanu, declarație înainte de Congresul PSD Preşedintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, a transmis…

06/11/2025

SUA își afirmă puterea: Testare a rachetei intercontinentale Minuteman III

SUA își afirmă puterea: Testare a rachetei intercontinentale Minuteman III Armata SUA a efectuat pe…

06/11/2025

Comuna Pantelimon îmbracă straie de sărbătoare: încep pregătirile pentru iluminatul festiv, încheind un parteneriat cu Kmy&Cos Trading SRL

Comuna Pantelimon îmbracă straie de sărbătoare: pregătiri pentru iluminatul festiv Primăria Pantelimon a atribuit contractul…

06/11/2025

Nicușor Dan, în urma dispariției lui Emeric Ienei: „Am rămas fără una dintre icoanele fotbalului românesc”

Nicușor Dan, în urma dispariției lui Emeric Ienei: „Am rămas fără una dintre icoanele fotbalului…

06/11/2025

Opt razii la Tinmar Energy: Suspiciuni de fraudă și manipulare în sectorul energetic

Opt razii la Tinmar Energy: Suspiciuni de fraudă și manipulare în sectorul energetic Opt percheziții…

06/11/2025

S-ar putea să vă placă și

profit ro tv smart city romania florian burnar appfe avem nevoie de 30 de miliarde euro pentru apa si canalizare directiva europeana nu ne va astepta 67fbaf3ddf168
Economic

Profit.ro TV – Orașe Inteligente în România: Florian Burnar, APPFE, subliniază necesitatea a 30 de miliarde de euro pentru infrastructura de apă și canalizare, avertizând că directiva europeană nu va aștepta.

Moderator Radu Bălescu
lege romania va avea saptamana sigurantei rutiere set de masuri anti accident pregatite 67f3c71907bcb
Economic

România îmbrățișează Săptămâna Siguranței Rutiere: Măsuri inovatoare pentru prevenirea accidentelor!

Moderator Radu Bălescu
confuzia privind tarifele impuse de trump risca sa blocheze livrarile de aeronave 67fba65ec16e4
Economic

Incertitudinea tarifelor stabilite de Trump amenință să stopeze livrările de avioane

Moderator Radu Bălescu
foto portul constanta intra in prima liga a comertului cu cereale 683df1994dc3c
Economic

Constanța: Poarta de Aur a Comerțului cu Cereale!

Moderator Radu Bălescu
Reper News
Facebook Twitter Youtube
Site-ul nostru de știri îți pune la dispoziție cele mai recente informații și analize detaliate dintr-o gamă largă de domenii: politică, actualitate, economie, evenimente internaționale, lifestyle, sport și travel. Echipa noastră de jurnaliști monitorizează constant evoluțiile din întreaga lume, garantându-ți perspective echilibrate și obiective, pentru a te menține mereu bine informat.
Utile
  • Contact
  • Politica de Confidențialitate
© 2025 repernews.ro
Welcome Back!

Sign in to your account

Nume de utilizator sau Adresa de email
Parola

Ti-ai pierdut parola?