Progresul României în Infrastructura Rutieră
În ultimul deceniu, România a făcut progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere, extinzând rețeaua de autostrăzi și drumuri expres. Între 2015 și 2024, au fost construiți și dați în folosință peste 690 km de autostradă, conform datelor recente. Această evoluție a dus la o creștere cumulativă a rețelei de autostrăzi din România, de la aproximativ 696 km în 2014 la peste 1.275 km în 2024.
Evoluția anului 2024
În 2024, cei 210,96 km dați în folosință au reprezentat cea mai mare creștere anuală din ultimul deceniu. Printre segmentele de autostradă inaugurate în această perioadă se numără:
- A1: Lugoj – Deva (loturi inaugurate între 2015-2019), Sibiu – Pitești (Secțiunea 1 în 2022)
- A3: Gilău – Nădășelu (2017), Chețani – Câmpia Turzii (2020), Nușfalău – Suplacu de Barcău (2020)
- A10: Sebeș – Turda, finalizată între 2018 și 2021
- A7: Varianta de Ocolire Bacău (2022) și alte tronsoane în construcție
- A0: București – Centură Nord și Sud, cu mai multe loturi inaugurate în 2023-2024
- DEx12: Craiova – Pitești, cu segmente finalizate între 2022 și 2024
Poziția României în Europa
În ciuda creșterii numărului de kilometri de autostradă, România rămâne în urmă față de alte țări europene. Cu cei aproape 1.300 de kilometri construiți, România se află la același nivel cu Danemarca (peste 1.000 de kilometri) și Cehia (1.500 de kilometri), țări cu suprafețe mici. Comparativ, Polonia are aproape 5.000 de kilometri de autostradă sau drum expres cu două benzi pe sens, iar Italia dispune de 7.000 de kilometri, în timp ce Marea Britanie are în jur de 4.000 de kilometri de autostrăzi.
Planurile pentru Viitor
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a prezentat planurile României pentru autostrăzi până în 2030. Este prevăzută deschiderea circulației pe 1.509,47 km de autostrăzi, inclusiv:
- Autostrada Transilvania (138,5 km)
- A0 (58,46 km)
- A7 Ploiești – Pașcani (319 km)
- A7 Pașcani – Siret (118,03 km)
- A1 Sibiu – Pitești (112 km)
- A1 Margina – Holdea (9,13 km)
- Craiova – Filiași (47,4 km)
- A8 (304,1 km)
- Sibiu – Făgăraș (68 km)
- Autostrada Nordului, Oar – Suceava (335 km)
De asemenea, se planifică finalizarea a 243,35 km de drumuri expres, inclusiv:
- Arad – Oradea (120,47 km)
- Filiași – Târgu Jiu (62,6 km)
- Craiova – Pitești (49,52 km)
- Brăila – Galați (10,76 km)
În total, se estimează că rețeaua națională de drumuri de mare viteză va ajunge la peste 2.824,27 km până la finalul acestui deceniu. În prezent, sunt în pregătire și licitație mari proiecte de drumuri, inclusiv continuarea Autostrăzii Moldovei A7, Autostrada Timișoara – Moravița, și alte drumuri expres importante.
