Gabriela Folcuț, Director Executiv ARB: Băncile nu vor solicita niciodată parolele contului tău!
Fraudele informatice, în special cele de tip phishing sau smishing, continuă să afecteze utilizatorii din România. Infractorii cibernetici utilizează metode din ce în ce mai sofisticate pentru a obține date sensibile, iar Gabriela Folcuț, director executiv al Asociației Române a Băncilor (ARB), subliniază importanța educației financiare și a măsurilor de prevenție.
„Fraudatorii pot încerca să obțină date sensibile de la dumneavoastră. Pentru a vă menține în siguranță online, aplicați următoarele măsuri: nu divulgați niciodată datele de pe cardul bancar – numele, numărul, data de expirare și codul de securitate de pe spatele cardului format din 3 cifre. Aceste date sunt destinate doar utilizatorului pentru plățile online pe site-uri securizate, nu atunci când sunteți conectat la o rețea wifi publică”, avertizează Gabriela Folcuț.
De asemenea, ea atrage atenția că datele personale necesare pentru accesarea contului bancar, cum ar fi user name-ul și parola, nu trebuie comunicate sub nicio formă, orice solicitare de acest tip fiind suspectă. „Băncile nu vor cere niciodată informații privind parolele de acces la contul bancar și nici datele de pe cardurile bancare”, afirmă Folcuț.
În ceea ce privește tranzacțiile bancare, cei care trebuie să primească bani sunt sfătuiți să ofere doar IBAN-ul, nu informațiile de pe card. De asemenea, codul PIN nu trebuie introdus pe site-uri de internet și nu trebuie divulgat nimănui. „Dacă trebuie să primiți bani, transmiteți IBAN-ul, nu datele de pe card. Să nu introduceți codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet și să nu-l divulgați”, subliniază directorul executiv al ARB.
În cazul în care o persoană suspectează că a fost victima unei fraude, ARB recomandă contactarea imediată a băncii și notificarea autorităților competente. „Să contactați imediat banca și să notificați autoritățile dacă ați fost victima fraudelor”, adaugă Gabriela Folcuț.
ARB, împreună cu băncile membre, desfășoară periodic campanii de educație financiară și conștientizare a riscurilor cibernetice, însă nivelul scăzut de informare în rândul unei părți a populației continuă să faciliteze succesul acestor atacuri.
Pentru mai multe informații despre siguranța online și prevenirea fraudelor, consumatorii sunt încurajați să consulte sursele oficiale ale băncilor și ale autorităților de reglementare.
