Avertismentul specialiștilor din Franța: Interzicerea accesului copiilor sub șase ani la ecrane este esențială
Accesul copiilor cu vârsta sub șase ani la ecrane ar trebui interzis, deoarece „le afectează permanent sănătatea și capacitățile intelectuale”, conform unui comunicat al cinci societăți științifice franceze. Acest apel se adresează „tinerilor părinți, profesorilor, educatorilor, pedagogilor, îngrijitorilor și factorilor de decizie politică”. Printre semnatarii acestui comunicat se numără Societatea Franceză de Pediatrie, Societatea Franceză de Sănătate Publică, Societatea Franceză de Psihiatrie a Copilului și Adolescentului, Societatea Franceză de Oftalmologie și Societatea Francofonă pentru Sănătate și Mediu.
Mesajul actual al autorităților sanitare, care recomandă „fără ecrane înainte de vârsta de trei ani”, este considerat „insuficient” și necesită actualizare. Specialiștii sugerează ca recomandarea să devină: „Fără ecrane înainte de vârsta de șase ani”. Aceștia subliniază că, în 2025, nu mai există nicio îndoială în legătură cu impactul negativ al tehnologiei ecranelor asupra dezvoltării creierului micilor copii.
„Ecranele, indiferent de formă – televizor, tabletă, telefon – nu răspund nevoilor copiilor și, mai rău, împiedică și alterează dezvoltarea creierului lor”, au declarat semnatarii apelului. Profesioniștii din domeniul sanitar și personalul din grădinițe și școli pregătitoare au observat daune cauzate de expunerea regulată la ecrane înainte de școala primară, cum ar fi întârzieri în limbaj, probleme de atenție și memorare, precum și agitație motorie.
De asemenea, specialiștii au remarcat că expunerea la ecrane este mai mare în gospodăriile defavorizate, contribuind astfel la creșterea inegalităților sociale. Aceștia au evidențiat că neurodezvoltarea copilului depinde de „observații și interacțiuni bogate și variate cu mediul”, iar primii șase ani de viață sunt fundamentali în acest proces.
„Nu este vorba despre demonizarea instrumentelor digitale și a utilizării lor, dar există o vârstă pentru orice”, au subliniat acești specialiști în sănătate. Ei fac apel la părinți să „creeze un mediu favorabil sănătății și dezvoltării copilului”, promovând „activitățile alternative: lectură cu voce tare, jocuri libere, de societate sau în aer liber, activități fizice, creative și artistice”.
