ASF îmbrățișează digitalizarea: Modernizarea serviciilor pentru afaceri, instituții și cetățeni!
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) inițiază un proces de transformare digitală prin proiectul intitulat „Digitalizarea Accesului pentru Cetățeni și Companii la Investiții prin Asigurarea unei Piețe Financiare Sustenabile – D A C C I A PIFS”. Proiectul a fost depus în cadrul apelului aferent Programului Creștere Inteligentă, Digitalizare și Instrumente Financiare (PoCIDIF) și are o valoare totală de 96,431 milioane lei, din care Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) contribuie cu 72,275 milioane lei, iar contribuția națională este de 24,156 milioane lei. Durata de implementare a proiectului este de trei ani.
Obiectivul general al acestui proiect este dezvoltarea unui sistem informatic integrat care va permite ASF să îmbunătățească și să extindă serviciile digitale destinate mediului de afaceri, instituțiilor publice și cetățenilor. Digitalizarea și optimizarea proceselor interne vor conduce la furnizarea unor servicii publice mai eficiente și mai accesibile.
Beneficiile acestei transformări digitale sunt multiple, incluzând îmbunătățirea calității serviciilor publice, eficientizarea fluxurilor operaționale interne și o reacție mai rapidă la evoluțiile pieței. Proiectul vizează, de asemenea, optimizarea activității de supraveghere la nivel de entitate activă pe piață, asigurând un grad superior de transparență a activității ASF.
Transformarea digitală a infrastructurii ASF va implica modernizarea imaginii instituționale, atât în aspectele operaționale interne, cât și în relația cu entitățile financiare supravegheate și cetățenii. Implementarea noii soluții informatice integrate va asigura o infrastructură digitală modernă și scalabilă, prin automatizarea proceselor interne în toate liniile de activitate, inclusiv autorizare, reglementări, supraveghere, control, petiții și SalFin. Proiectul va include și migrarea în cloud, flexibilitate, costuri reduse și module/sisteme modulare care vor putea fi integrate ușor cu platformele altor autorități, precum ESMA și EIOPA.
Activitatea de supraveghere va fi automatizată și va putea fi realizată în timp real, având la dispoziție dashboard-uri cu date actualizate și posibilitatea emiterii de alerte automate. Soluția informatică integrată va permite realizarea de analize predictive a riscurilor din cele trei piețe, precum și digitalizarea raportărilor entităților supravegheate (RegTech).
Un alt aspect important este crearea unui portal digital pentru interacțiunea cu entitățile supravegheate și cetățenii, oferind un punct unic de acces pentru toate serviciile și un spațiu privat virtual pentru fiecare entitate sau cetățean. Se estimează o reducere cu 20% a costurilor asociate procesării petițiilor prin automatizarea și digitalizarea proceselor administrative.
Prin utilizarea inteligenței artificiale, timpul de răspuns va fi semnificativ redus, având în vedere automatizarea unor răspunsuri rapide și redundant. De asemenea, vor fi disponibile răspunsuri rapide la întrebări legate de reglementări prin intermediul unui chatbot/asistent virtual. Această transformare va duce la actualizarea culturii organizaționale și a competențelor digitale ale angajaților, adaptându-le la noile cerințe, inclusiv în domeniul analizei datelor, securității cibernetice și managementului proiectelor.
Calitatea, siguranța și trasabilitatea datelor colectate și prelucrate vor fi, de asemenea, îmbunătățite, contribuind astfel la o transparență sporită a activității ASF.
