Turcia dă startul unei noi ere navale: portavionul „Mugem” va dispune de trei piste
Ankara a început construcția primului său portavion de mare tonaj, denumit „Mugem”. Comandantul șantierului naval Istanbul a anunțat că procesul de construcție a navei a debutat, iar contraamiralul Recep Erdinc Yetkin a precizat că portavionul va fi finalizat înainte de termen.
„Mugem” va fi mai mare decât nava amiral actuală a Turciei, TCG Anadolu, și este dezvoltat împreună cu distrugătorul de apărare aeriană TF-2000. Acesta este primul portavion „național” al Turciei, cu o contribuție de peste 80% din resurse proprii. TCG Anadolu, deși îndeplinea rolul de portavion, este o navă de asalt amfibie multifuncțională, având capacitatea de a lansa drone.
Proiectul „Mugem” reprezintă un salt tehnologic semnificativ în capacitățile navale ale Turciei, având specificații superioare navei amiral actuale. Noul portavion va avea o lungime de 285 de metri (935 de picioare) și o lățime de 72 de metri (236 de picioare), cu o deplasare de 60.000 de tone. Designul său optimizat va asigura capacități de navigare superioare și manevrabilitate ridicată, chiar și în condiții maritime dificile. De asemenea, designul inovator al provei va reduce consumul de combustibil cu 1,5% și va îmbunătăți caracteristicile de zgomot subacvatic.
Portavionul „Mugem” va utiliza un sistem STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), având trei piste – două pentru decolare și una pentru aterizare. Inițial echipat cu o rampă de ski-jump pentru lansarea aeronavelor, inginerii turci dezvoltă un sistem de catapultă autohton pentru integrarea viitoare.
Centrala electrică a portavionului va consta în patru turbine cu gaz în configurație COGAG (Combined Gas and Gas). Acest sistem, împreună cu elicele cu două arbori, va permite navei să atingă viteze de 25 de noduri, menținând o eficiență optimă a consumului de combustibil. Se estimează că autonomia navei va ajunge la 10.000 de mile marine la 14 noduri, permițând operațiuni continue timp de până la 60 de zile.
„Mugem” este proiectat să găzduiască 50 de aeronave, dintre care 20 pe punte și alte 30 în hangar. Flota aeriană va include atât avioane „clasice”, cât și mai multe tipuri de drone Bayraktar. În ceea ce privește autoapărarea, portavionul va fi echipat cu un sistem de lansare verticală MIDLAS cu 32 de celule, patru sisteme de arme Gokdeniz Close-in și șase sisteme de arme la distanță Aselsan 25 mm STOP.
Nava va opera cu un echipaj de 400-500 de persoane, având o capacitate totală de cazare de până la 800 de persoane, inclusiv personalul aviatic și unitățile forțelor speciale. De asemenea, va dispune de facilități medicale complete, inclusiv capacități chirurgicale și o infirmerie completă.
