Reinventarea bateriilor epuizate pentru stocarea energiei solare
Bateriile uzate provenite de la automobilele electrice pot începe o a doua viață prin recondiționarea și refolosirea lor pentru a stoca electricitatea produsă de panouri fotovoltaice sau turbine eoliene. Start-up-ul german Voltfang a inaugurat la Aachen, în apropiere de granița cu Belgia și Țările de Jos, o uzină în care bateriile uzate sunt asamblate în unități de dimensiunea unui frigider, utilizabile de locuințe și companii pentru a stoca excesul de electricitate generat de sursele regenerabile.
Cu aproximativ 100 de angajați, Voltfang susține că are cea mai mare facilitate din Europa dedicată recondiționării bateriilor litiu-ion. Directorul general, David Oudsandji, își propune să contribuie la reducerea dependenței Germaniei de combustibilii fosili și să promoveze utilizarea energiilor regenerabile. „Vrem să asigurăm suveranitatea europeană în furnizarea de energie prin susținerea producției de energie regenerabilă grație stocării”, afirmă Oudsandji.
Compania, înființată în 2020 de trei studenți la Politehnica din Aachen, are ca obiectiv ca până în 2030 să producă suficiente sisteme capabile să stocheze 1 GWh de electricitate pe an, echivalentul consumului anual pentru 300 de gospodării. Aceasta este doar o parte din eforturile mai ample de tranziție energetică a Germaniei.
În anul precedent, energiile regenerabile au reprezentat 60% din electricitatea generată în Germania, cu un obiectiv de 80% până în 2030. Cu toate acestea, energia din sursele regenerabile este intermitentă, iar în zilele fără vânt sau soare, Germania trebuie să importe energie din centrale nucleare din Franța sau termocentralele pe cărbune din Polonia. Soluțiile energetice descentralizate, cum ar fi stocarea în baterii, sunt considerate esențiale pentru crearea de sisteme energetice eficiente, conform estimărilor consultantului Marc Sauthoff.
Piața soluțiilor de stocare staționare din Germania cunoaște o creștere exponențială, capacități de aproximativ 6 GWh fiind așteptate a fi instalate în 2024, comparativ cu 2,5 GWh în 2022. Totuși, există obstacole, cum ar fi oferta limitată de baterii uzate, având în vedere că majoritatea vehiculelor electrice din Europa sunt recente. De asemenea, companiile europene se confruntă cu o competiție acerbă din partea bateriilor noi, produse în principal în China, care sunt mai eficiente și mai ieftine.
Oudsandji recunoaște complexitatea procesului de testare și recondiționare a bateriilor vechi, dar subliniază beneficiile sustenabile ale acestuia. „Este un proces mai sustenabil. Ne permite să punem la punct o economie circulară, asigurând astfel independența Europei în aprovizionarea cu resurse”, concluzionează directorul Voltfang.
