Ministrul Educației: Calitatea predării contează mai mult decât cantitatea
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat joi că noile planuri-cadru pentru liceu vor fi urmate de un proces amplu de revizuire a programelor și conținuturilor, punând accent pe relevanță, aplicabilitate și coerență. Oficialul subliniază importanța unui proces educațional centrat pe calitate, nu pe volum.
„După ce vor fi adoptate planurile-cadru, urmează un proces foarte important. Proiectul RECRED, pe care îl prezentăm aici, constituie cadrul în care se vor desfășura ceilalți pași și va asigura bugetul pentru multe activități”, a declarat David. El a evidențiat că programele reprezintă un element cheie, fundamental în educație.
Ministrul a afirmat: „Mesajul meu a fost că avem nevoie de conținuturi mai relevante, mai aerisite și că este mai bine să predai mai puțin, dar relevant și bine, decât mai mult, dar irelevant și prost. Cel puțin 25% din timpul alocat unei discipline va trebui să fie focalizat pe altceva decât o facem în mod obișnuit.”
De asemenea, David a subliniat necesitatea activităților remediale pentru elevii care nu ating un nivel acceptabil după predare. „După ce ai avut ora-lecție, va trebui să faci consolidare pentru cei care nu au reușit să ajungă la un nivel acceptabil”, a explicat el.
Ministrul a menționat că elevii trebuie să învețe să aplice competențele dobândite în viața de zi cu zi, subliniind că România se află pe un loc slab la evaluările internaționale PISA. „Noi stăm foarte prost la PISA, nu fiindcă nu am avea competență, dar competențele nu au fost gândite pentru utilizarea lor în viața de zi cu zi”, a adăugat el.
Daniel David a subliniat importanța legăturii între conținuturi și studiile universitare, afirmând că se vor forma echipe mixte de profesori din învățământul preuniversitar și universitar pentru a gândi conținuturile care să facă această legătură. “Vom avea modele din două-trei țări, la care ne raportăm ca performanță educațională”, a declarat el.
Un alt pas important va fi regândirea manualelor, care vor trebui corelate cu programele și conținuturile. „După ce vom avea programele, evident că regândim manualele. Manualele trebuie să fie legate de conținuturi, trebuie să fie legate de programe”, a afirmat David. El a menționat că se vor lua în considerare modele din alte țări și se va combina varianta clasică cu variantele digitale, exerciții interactive online, gaming și inteligență artificială.
În final, ministrul a subliniat că un al patrulea pas important va fi formarea profesorilor, pentru ca aceștia să învețe cum să predea eficient noile conținuturi.
