Locul 11A din Boeing 787 Dreamliner: Povestea incredibilă a singurului supraviețuitor al tragediei Air India
Supraviețuirea unui pasager, care a scăpat printr-o ușă de evacuare la câteva secunde după prăbușirea avionului Boeing 787 Dreamliner al companiei Air India, a stârnit speculații cu privire la locul său din avion, 11A, considerat de unii „mai sigur” decât celelalte. Experții în aviație afirmă că lucrurile nu sunt atât de simple, având în vedere configurațiile diferite ale aparatelor de zbor și modul în care se prăbușesc avioanele, iar șansa de a supraviețui depinde de o țesătură complexă de factori.
„Fiecare accident este diferit și este imposibil să preconizezi supraviețuirea în funcție de locul din avion”, a declarat Mitchell Fox, director al ONG-ului american Flight Safety Foundation. Ramesh Viswash Kumar, unicul supraviețuitor al accidentului aviatic, a povestit că locul său, 11A, era aproape de o ieșire de urgență și a reușit să iasă din epava în flăcări a aeronavei care se îndrepta de la Ahmedabad spre Londra.
Locurile aflate în apropierea unei ieșiri de urgență pot contribui la supraviețuire, dar nu întotdeauna va fi vorba despre 11A, deoarece avioanele au diverse configurații. „În această situație, având în vedere că pasagerul se afla lângă uşa de urgență, a fost cel mai sigur loc din avion”, a comentat Ron Bartsch, președintele firmei de consultanță AvLaw Aviation Consulting.
Un studiu publicat în 2007 în revista Popular Mechanics, care a analizat accidentele aviatice din 1971, a concluzionat că pasagerii din partea din spate a avionului au șanse mai mari de supraviețuire, în timp ce alți experți consideră că zona din dreptul aripilor oferă mai multă stabilitate. Apropierea de o ieșire de urgență îți oferă oportunitatea de a fi printre primii care părăsesc avionul, deși unele ieșiri pot fi blocate în cazul unui accident. De exemplu, ieșirile de pe cealaltă parte a avionului în care se afla Viswash Kumar erau inaccesibile din cauza zidului clădirii peste care a căzut avionul.
În luna ianuarie a anului trecut, un incident a avut loc când un panou din care lipseau câteva șuruburi s-a desprins dintr-un Boeing 737 MAX, provocând o gaură în fuselaj, dar fără a provoca victime, deoarece nimeni nu ocupa acel loc. Locurile dinspre culoar oferă o cale de evacuare mai rapidă, dar pot prezenta riscuri, cum ar fi rănirea de către bagaje căzute din compartimentele de deasupra.
Atenția acordată instructajului oferit de însoțitorii de bord înainte de zbor poate îmbunătăți considerabil șansele de salvare. De exemplu, respectarea indicațiilor de evacuare a fost crucială în salvarea tuturor celor 379 de pasageri și membri ai echipajului de la bordul unui avion Japan Airlines în urma unui accident în care au murit cinci dintre cei șase membri ai echipajului de pe un avion mai mic.
Informațiile de securitate includ modul corect de legare a centurii de siguranță, poziția corectă în caz de aterizare forțată și direcțiile de evacuare. O sugestie utilă este numărarea rândurilor de scaune până la cea mai apropiată ieșire de urgență, o informație vitală în condiții de vizibilitate scăzută, cum ar fi în cazul unui incendiu.
Designul modern al aeronavelor a evoluat pentru a spori probabilitatea ca pasagerii să se poată salva dintr-un accident aviatic. Măsurile moderne pentru creșterea siguranței pasagerilor includ iluminarea podelei, detectarea incendiilor și stingătoare, materiale mai puțin inflamabile pentru cabină și acces îmbunătățit la ieșirile de urgență. „Au existat progrese remarcabile în designul cabinei avioanelor care au îmbunătățit supraviețuirea accidentelor la sol sau în apropierea acestora”, a subliniat Fox.
