Contractele de închiriere în 2025: Noutăți de la ANAF și termene pentru declararea veniturilor din chirii
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea în folosință a bunurilor personale sunt obligate, conform legislației în vigoare, să își înregistreze contractele de închiriere la organul fiscal competent în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea sau modificarea acestora. Începând cu ianuarie 2025, ANAF va implementa noi reguli referitoare la înregistrarea contractelor de închiriere în România, în special în cazul bunurilor deținute în comun.
Potrivit Codului civil, contractele de cedare a folosinței bunurilor sunt incluse în categoria contractelor de locațiune. Acestea sunt definite ca fiind acorduri prin care o parte, numită locator, se obligă să asigure celeilalte părți, denumită locatar, folosința unui bun pentru o anumită perioadă, în schimbul unei chirii.
Definiția veniturilor din cedarea folosinței bunurilor
Veniturile din cedarea folosinței bunurilor includ sumele de bani și/sau veniturile în natură obținute de proprietari, uzufructuari sau alți deținători legali, excluzând veniturile din activități independente. Această categorie cuprinde:
- închirieri și subînchirieri de bunuri mobile și imobile (ex: locuințe, case de vacanță, garaje, terenuri);
- arendarea bunurilor agricole;
- închirierea în scop turistic a camerelor din locuințe proprietate personală.
Reguli noi de înregistrare a contractelor de închiriere din ianuarie 2025
Conform ordinului ANAF, începând cu 1 ianuarie 2025, obligația de înregistrare a contractului de închiriere va fi clarificată, astfel încât nu va mai exista interpretare diferită în cazul unui singur proprietar sau al coproprietății. Obligația revine proprietarului, uzufructuarului sau altei persoane desemnate în contract.
Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor personale, excluzând veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic, sunt obligați să înregistreze contractul de închiriere și modificările acestuia la organul fiscal competent în termen de 30 de zile.
Procedura de depunere a cererii de înregistrare
Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune, împreună cu o copie a contractului de închiriere, poate fi depusă:
- la registratura organului fiscal central competent;
- prin mijloace electronice, utilizând serviciul „Spaţiul privat virtual” (SPV) sau pe site-ul e-guvernare.ro, cu semnătură electronică calificată.
Formularul C168 pentru veniturile din chirii
Formularul electronic al cererii de înregistrare a contractelor de locațiune (Formularul C168) poate fi descărcat de pe portalul ANAF, în secțiunea Servicii online, rubrica Declarații electronice. Proprietarii trebuie să depună cererea și o copie a contractului de închiriere, care trebuie să fie conformă cu originalul, prin înscrierea mențiunii „conform cu originalul” și semnătura locatorului.
Contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS)
Persoanele fizice care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, dacă veniturile realizate, cumulate cu alte surse, sunt cel puțin egale cu plafonul de 6 salarii minime brute pe țară. Începând cu 2025, CASS se va declara în anul următor realizării veniturilor în Declarația Unică (Formular 212), care se depune până la 25 mai a anului următor realizării veniturilor.
Nedepunerea „Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” până la termenul stabilit se sancționează cu amendă între 50 și 500 de lei, conform legislației fiscale în vigoare.
