Declarația ministrului Finanțelor despre impozitul auto
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a declarat că taxa auto trebuie să fie implementată împreună cu celelalte modificări ale sistemului fiscal și că, până în prezent, nu s-a stabilit o formulă de calcul. El a subliniat că propunerile în acest sens ar trebui să vină din partea autorităților locale.
„Nu s-a stabilit formula de calcul și nici n-am avut discuții concrete cu reprezentanții autorităților locale, asociația comunelor, asociația orașelor sau municipiilor, pentru că trebuie să vină la pachet cu celelalte modificări ale sistemului fiscal. Cu siguranță, la momentul oportun, o să avem o dezbatere și pe această temă. Și aici, în principiu, propunerile trebuie să vină din partea acestor asociații, pentru că primăriile sunt cele care implementează colectările de taxe locale, iar, în mod normal, primele propuneri trebuie să vină din partea lor”, a declarat Tanczos Barna.
Într-un interviu din februarie, Tanczos Barna a menționat că România a promis în 2021, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), o reformă în ceea ce privește taxarea mijloacelor de transport poluante. El a explicat că trebuie să se gândescă astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, dar și să se ia în considerare gradul de suportabilitate și puterea de cumpărare a cetățenilor.
„România a promis în 2021 că va face o reformă și în ceea ce privește taxarea mobilității, iar proporțional, cele care emit mai puțin vor fi impozitate cu un impozit mai mic. Aici sarcina este la Ministerul Transporturilor, pe tot ce înseamnă mobilitate verde și reducerea emisiilor de carbon. Există deja câteva propuneri și proiecte elaborate de minister în legătură cu impozitarea transportului de marfă, în funcție de distanță și tonaj”, a adăugat el.
De asemenea, discuțiile au început și în spațiul public cu privire la impozitarea mijloacelor de transport personale ale cetățenilor, în funcție de norma de poluare și data înmatriculării. Tanczos Barna a subliniat că aceste aspecte trebuie discutate pentru următorii șapte-zece ani.
„Discuțiile trebuie purtate și cu autoritățile locale, deoarece acestea sunt cele care aplică impozitele locale. Trebuie gândit astfel încât cei care poluează mai mult să plătească mai mult, iar cei care folosesc mașini nepoluante să nu fie tratați la fel ca un cetățean care aduce o mașină veche din străinătate. Este important să avem în vedere și puterea de cumpărare a cetățenilor, pentru a nu-i privi de dreptul de a cumpăra o mașină, chiar dacă este mai veche și mai poluantă”, a conchis Tanczos Barna.
