Criza din Ungaria: Raționarea produselor după reglementările lui Orban asupra prețurilor
Guvernul maghiar, condus de Viktor Orban, a decis să prelungească plafonarea adaosului comercial pentru anumite produse non-alimentare, măsura urmând să fie aplicată din 19 mai până pe 31 august. Această decizie a fost considerată ineficientă, deoarece, deși prețurile au fost plafonate, acestea au continuat să crească în aprilie.
Conform Asociației Naționale a Comerțului, prelungirea plafonării adaosului comercial va conduce la restricții cantitative. Retailerii au început deja să impună rații pentru a limita „apetitul” consumatorilor, care doresc să cumpere cât mai mult în perioada de prețuri reduse. Înghețarea prețurilor bunurilor industriale va include 30 de categorii de produse, iar guvernul are opțiunea de a decide asupra unei prelungiri după 31 august.
Lanțurilor de farmacii li s-a impus o marjă de profit de maximum 15%, iar produse precum aparatele de ras, scutecele de unică folosință și detergenții vor fi mai ieftine. Comercianții cu amănuntul sunt obligați să vândă zilnic cel puțin cantitatea medie zilnică din produsele cu adaos comercial plafonat vândute în 2024, sub amenințarea unor amenzi de între 500.000 și 2 milioane de forinți (peste 5.000 de euro).
Ministrul economiei, Márton Nagy, a declarat că reducerea adaosului comercial va duce la o scădere medie a prețurilor de aproximativ 16-18% pentru aceste categorii de produse. Totuși, datele Biroului Central de Statistică din aprilie arată fluctuații în prețuri: șervețelele de hârtie și șamponul au scăzut cu 2%, în timp ce detergentul de rufe a crescut cu 8%, pasta de dinți cu 5% și gelul de duș cu 4% într-o singură lună.
Un retailer major, Rossmann, a anunțat că va impune o restricție cantitativă, permițând clienților să cumpere maximum cinci articole din fiecare magazin. Asociația Națională a Comerțului a avertizat că alte lanțuri de supermarketuri ar putea să adopte măsuri similare pentru a evita o penurie.
Specialiștii de la Wolf Theiss au recomandat companiilor implicate în vânzarea sau distribuția de produse de uz casnic și de îngrijire personală din Ungaria să își revizuiască strategiile de stabilire a prețurilor și ale lanțului de aprovizionare în lumina decretului. Deși măsurile sunt valabile doar până la 31 august 2025, este probabil ca acestea să fie extinse sau să fie introduse restricții suplimentare.
În ciuda înghețării prețurilor la alimente, Ungaria a înregistrat în aprilie a doua cea mai mare inflație din Uniunea Europeană, cu aproximativ 4,2%, dublu față de media europeană.
