România își îmbogățește flota feroviară cu trenuri moderne din Polonia
România va achiziționa încă 9 trenuri de la compania poloneză PESA Bydgoszcz, semnând un act adițional la contractul inițial care prevedea furnizarea a 20 de trenuri. Finanțarea celor 20 de rame electrice interregionale este asigurată prin Planul de Redresare și Reziliență (PNRR), iar cele 9 unități electrice multiple vor fi finanțate prin Fondul pentru Modernizare (FM).
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 29 de unități electrice multiple interregionale, precum și pentru serviciile de mentenanță aferente acestora pe o perioadă de 15 ani, se ridică la 1.604.280.000 lei. Termenul de livrare a primei rame este stabilit pentru luna septembrie a anului 2025, iar livrarea pachetului complet de 29 de rame va fi finalizată până la sfârșitul anului 2027.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este de 160 km/h, acestea fiind compuse din trei vagoane care asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt dotate cu sisteme de semnalizare și siguranță ERTMS la nivel 1 și 2, precum și cu sistemul național PZB90.
În ceea ce privește confortul pasagerilor, ramele sunt echipate cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, precum și zone dedicate pentru călătorii cu dizabilități, conform standardelor în vigoare. De asemenea, există o zonă pentru distribuirea automată de bilete și aparate de compostat.
Rutele și certificarea trenurilor
Trenurile vor circula pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași; Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.
Piesa de bază a acestui proiect, prima ramă electrică regională (RE-R) produsă de PESA, va intra în România pentru a fi certificat, omologat și autorizat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Trenul, care este în fază avansată de construcție la fabrica PESA din Polonia, va fi prezentat oficial pe 22 mai de către președintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski.
Proiecte adiționale
Pe 30 ianuarie 2023, ARF și PESA au semnat un contract pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R), cu o valoare totală a proiectului de 3,23 miliarde lei, fără TVA. Finanțarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanțare de la bugetul de stat. Contractul este împărțit pe trei loturi, care includ trenuri destinate diverselor rute din țară.
De asemenea, PESA a câștigat licitația pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs (RE-IR2) și va oferi servicii de mentenanță pe o perioadă de 15 ani.
Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate pe rutele: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași.
După finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe rutele Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat.
