WhatsApp ia măsuri drastice: peste 6,8 milioane de conturi frauduloase eliminate!
WhatsApp a eliminat 6,8 milioane de conturi legate de escroci care vizau persoane din întreaga lume în prima jumătate a acestui an, a anunțat compania mamă Meta. Multe dintre aceste conturi erau asociate cu centre de escrocherie conduse de organizații criminale din Asia de Sud-Est, care utilizau adesea munca forțată în cadrul operațiunilor lor.
Meta a anunțat acest efort în timp ce WhatsApp a implementat noi măsuri împotriva escrocheriei, menite să alerteze utilizatorii cu privire la potențialele activități frauduloase. Aceste măsuri includ detectarea adăugării unui utilizator la un chat de grup de către o persoană care nu se află în lista sa de contacte.
Măsurile vizează o tactică tot mai frecventă prin care infractorii deturnează conturi WhatsApp sau adaugă utilizatori la chat-uri de grup care promovează scheme de investiții false și alte escrocherii. WhatsApp a declarat că „a detectat în mod proactiv și a eliminat conturile înainte ca centrele de infractori să le poată operaționaliza”.
Într-un caz specific, WhatsApp a colaborat cu Meta și OpenAI, dezvoltatorul ChatGPT, pentru a întrerupe înșelăciunile legate de un grup infracțional cambodgian. Acest grup oferea bani pentru like-uri la postările de pe rețelele sociale pentru a promova o falsă schemă piramidală de închiriere a unui scuter. Escrocii au utilizat ChatGPT pentru a crea instrucțiunile adresate potențialelor victime.
De obicei, escrocii contactau victimizele printr-un mesaj text înainte de a muta conversația pe rețelele de socializare sau în aplicații de mesagerie privată. Aceste înșelăciuni erau de obicei finalizate pe platforme de plăți sau criptomonede. Meta a subliniat că „există întotdeauna o capcană și ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru toată lumea: trebuie să plătiți în avans pentru a obține returnările sau câștigurile promise”.
Centrele care înșală oamenii cu miliarde de dolari operează în țări din Asia de Sud-Est precum Myanmar, Cambodgia și Thailanda. De asemenea, este cunoscut faptul că aceste centre recrutează persoane care sunt apoi forțate să pună în aplicare înșelăciunile.
Autoritățile din regiune îndeamnă oamenii să fie atenți la potențialele fraude și să utilizeze măsuri de protecție împotriva escrocheriei, cum ar fi funcția de verificare în doi pași de pe WhatsApp, pentru a-și proteja conturile împotriva deturnării. În Singapore, utilizatorii au fost sfătuiți de poliție să se ferească de orice solicitări neobișnuite pe aplicațiile de mesagerie.
