Volkswagen a lansat cu întârziere platforma auto revoluționară bazată pe software
Industria europeană de automobile va beneficia, prin VW Group, de prima platformă definită de software care va concura cu platformele deja consacrate din China. Primele mașini vor fi lansate în următorii ani.
Grupul Volkswagen a început lucrările la noua platformă auto în urmă cu mulți ani, în timpul mandatului fostului CEO Herbert Diess. Proiectul, numit SSP (Scalable Systems Platform), are ca scop integrarea companiei în era vehiculelor bazate pe software, având ca pilon principal activitatea diviziei de software, CARIAD. Obiectivul inițial era lansarea primelor modele în jurul anului 2026, pentru mărcile VW, Audi și Porsche.
Eșecurile înregistrate de CARIAD au dus la demisii la nivel înalt, inclusiv la conducerea diviziei software și a mărcii Audi. Astfel, întreg programul de lansări al grupului a fost afectat, noul CEO, Oliver Blume, fiind nevoit să găsească soluții rapide pentru modelele care așteptau implementarea pe platforma PPE.
Chiar dacă lansările au fost reprogramate, munca asupra primei platforme definite de software a grupului VW a continuat, iar aceasta a fost recent finalizată la nivel de componente. Anunțul a fost făcut de Oliver Blume în cadrul unei întâlniri cu aproximativ 150 de manageri din companie, unde au fost prezentate etapele următoare ale proiectului.
Principalele caracteristici ale noii platforme SSP sunt semnificative, având în vedere că reprezintă prima arhitectură de acest tip dezvoltată de un constructor european, în contextul în care soluțiile din China sunt deja preferate de companiile occidentale datorită vitezei de implementare. SSP va fi o platformă modulară scalabilă, similară cu platformele MEB (electrică) și MQB/MLB, care va permite dezvoltarea de automobile în diverse segmente de caroserii.
Platforma SSP va fi definită de software, ceea ce înseamnă că toate componentele vor beneficia de aplicații proprii, integrate într-un sistem complex de operare, iar actualizările software se vor putea realiza over-the-air. Software-ul pentru noile mașini a fost dezvoltat în colaborare cu Rivian, cu care VW a încheiat un parteneriat, inclusiv prin achiziția unui pachet de acțiuni.
De asemenea, SSP va reduce complexitatea și va crește eficiența proceselor de dezvoltare și producție a mașinilor, prin standardizarea componentelor pentru toate mărcile, reducerea variantelor, scurtarea timpului de dezvoltare și creșterea profitabilității.
Volkswagen a anunțat că, odată cu finalizarea proiectului, pot începe negocierile cu furnizorii de componente, atât interni, cât și externi. Producția primului automobil dezvoltat pe această platformă ar putea începe în 2028, iar primele modele ar putea fi prezentate în 2027. Primul model al mărcii bazat pe SSP ar putea fi noua generație electrică a lui T-Roc sau modelul ID.Golf. Audi va dezvolta, de asemenea, un model electric bazat pe PPC, care ar putea debuta în 2027.
Ulterior, toate mărcile grupului vor putea utiliza noua platformă modulară pentru propriile modele electrice.
