Viziunea românilor asupra educației la debutul anului școlar și provocările întâmpinate
La începutul anului școlar, românii percep costurile ridicate pentru rechizite și uniforme ca fiind principala dificultate, conform unui sondaj realizat de INSCOP Research între 1-9 septembrie 2025. Aceste probleme financiare sunt considerate la fel de importante ca nivelul de pregătire al cadrelor didactice sau lipsa infrastructurii adecvate.
Conform sondajului, 59,3% dintre români consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, în timp ce 16,2% cred că este relevant doar pentru elevi și profesori. Aproximativ 9,8% afirmă că nu are o importanță deosebită pentru ei, 9,6% văd acest moment ca având mai mult o semnificație simbolică, iar 5,2% nu au oferit un răspuns.
„Majoritatea românilor consideră începutul anului școlar un moment important pentru întreaga societate, ceea ce arată că educația rămâne o preocupare centrală la nivel național”, a declarat un reprezentant al INSCOP Research.
Principalele dificultăți semnalate
- Costurile pentru rechizite și uniforme – 40,4%
- Nivelul pregătirii cadrelor didactice – 21,5%
- Lipsa infrastructurii școlare adecvate – 21%
- Emoțiile și stresul elevilor – 11,6%
- Alte probleme – 1,4%
- Nu știu / nu răspund – 4%
Diferente între grupurile sociale
Sondajul a evidențiat diferențe notabile între grupurile sociale. Costurile ridicate pentru rechizite sunt mai des invocate de femei, votanții PSD și AUR, precum și persoanele cu educație primară. În schimb, nivelul pregătirii profesorilor este o preocupare mai mare pentru votanții USR, persoanele cu vârsta de peste 60 de ani, cei cu studii superioare și locuitorii din București sau orașe mari. Lipsa infrastructurii este menționată mai frecvent de votanții PNL, bărbați, persoane cu vârsta între 30 și 44 de ani, cu studii superioare și locuitori ai Bucureștiului. Stresul și emoțiile elevilor sunt evidențiate în special de tinerii sub 30 de ani.
În ceea ce privește percepția generală asupra importanței începutului de an școlar, locuitorii din orașe mici și angajații la stat consideră că acesta este important pentru întreaga societate, în timp ce persoanele cu studii superioare și angajații din sectorul privat cred mai mult că evenimentul îi privește doar pe elevi și profesori. Alegătorii USR, tinerii sub 30 de ani și locuitorii din orașe mari sunt mai predispuși să considere că începutul anului are o semnificație simbolică, iar tinerii sub 30 de ani și locuitorii Bucureștiului afirmă că momentul nu are o importanță deosebită.
Sondajul a fost realizat prin interviuri telefonice (CATI) pe un eșantion de 1.103 persoane, reprezentativ pentru populația adultă din România (18+). Eroarea maximă admisă este de ±2,95%, la un grad de încredere de 95%.
