Viteza promisiunilor chinezești: Autostrada A0 și realitatea întârzierilor în Lotul 3
Lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord nu va fi finalizat în anul 2025, în ciuda promisiunilor făcute de CNAIR și Ministerul Transporturilor, conform Asociației Pro Infrastructură. Aceștia afirmă că „ritmul nu este nici pe departe suficient” și că „mitul vitezei chinezești a fost încă o dată spulberat în România”.
Asociația a subliniat că, deși se discută despre două companii diferite – China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) pentru București și Sinohydro pentru Zalău – ambele sunt controlate de statul chinez, care, în 2021, a fost exclus de la licitațiile din România. Aceasta înseamnă că nu are motive să accelereze lucrările.
Conform estimărilor, deschiderea traficului pe lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord ar putea fi posibilă într-un an după termenul contractual din februarie 2026, în cel mai optimist scenariu. În cel mai pesimist scenariu, finalizarea ar putea fi amânată până în vara lui 2026, dacă antreprenorul nu reușește o mobilizare eficientă.
Întârzierile în lucrări au fost cauzate și de faptul că a doua autorizație de construire a fost emisă la aproximativ un an și jumătate după semnarea contractului. Contractul pentru cei 8,6 kilometri dintre DN3 (Pantelimon) și DN2 (Afumați) a fost semnat cu CCECC pe 16 martie 2023, având ordin de începere emis pe 22 mai 2023, cu un termen de 12 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție. A doua autorizație de construire, necesară pentru restul lotului, a fost emisă abia pe 6 august 2024, autorizând doar zona nodului cu DN2.
Astfel, termenul actualizat de finalizare este prima parte a lunii februarie 2026.
