Visul nepoților: Lucrările la noul terminal al Aeroportului Otopeni întâmpină obstacole
Aeroportul Otopeni se confruntă cu o înghesuială accentuată, inclusiv în ceea ce privește noul terminal. Nouă consorții au depus oferte pentru proiectarea acestuia, iar contractul se ridică la 40 de milioane de euro. Proiectul se află în prezent într-o fază incipientă, care progresează lent. Construcția noului terminal este prevăzută pentru a fi finalizată probabil în a doua parte a deceniului următor.
Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) nu pare să se grăbească, termenul pentru depunerea ofertelor de construcție fiind 16 iunie, iar următorul termen limită pentru analiza ofertelor fiind 5 decembrie. Noul terminal va dispune de cel puțin 20 de punți de îmbarcare, 48 de standuri noi de parcare, iluminat natural, sisteme moderne pentru benzile de bagaje și controlul de securitate, precum și spații generoase pentru food-court și duty-free. Vor fi construite noi piste și un nou turn de control, iar terminalul vechi va fi conectat printr-o rețea complexă de drumuri și pasaje subterane.
Această nouă construcție răspunde cererii în creștere a traficului aerian și va fi destinat atât companiilor aeriene de linie, cât și operatorilor low-cost, care vor beneficia de o zonă specială de îmbarcare-debarcare. Terminalul va fi realizat modular, ceea ce va facilita punerea etapizată în exploatare, permițând acomodarea treptată a traficului aerian în creștere.
Durata totală de implementare a contractului este de 10 ani și șase luni, iar la finalizare, aeroportul va putea gestiona, în 2040, 30 de milioane de pasageri, ceea ce ar reprezenta o dublare a traficului actual, având în vedere că anul trecut Aeroportul din Otopeni a avut 15,9 milioane de pasageri. În structura sa actuală, aeroportul poate gestiona între 16 și 18 milioane de pasageri, ceea ce indică o apropiere rapidă de capacitatea maximă.
Noul terminal, cu o suprafață de aproximativ 176.000 m², va putea gestiona un trafic de până la 6.500 de pasageri pe oră în momentele de vârf. Discuțiile despre realizarea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni au început acum mai bine de un deceniu, investiția fiind estimată inițial la aproape 800 de milioane de euro. Totuși, având în vedere timpul scurs și creșterile de prețuri la materialele de construcții, costul total necesar ar putea ajunge chiar până la 1,4 miliarde de euro.
Așa cum s-a întâmplat în cazul altor proiecte de infrastructură, cum ar fi aeroportul din Berlin, costurile și durata lucrărilor pot crește semnificativ. În concluzie, realizarea noului terminal de la Aeroportul Otopeni se preconizează a fi un proces de lungă durată, destinat nepoților.
