Vise naufragiate și tunuri imperiale: Povestea fascinantă a căderii unui rege spaniol în capcana unei colosale înșelătorii
Tunurile rusești aflate astăzi în orașe de pe coasta Spaniei, de la Cartagena la Ferrol, reprezintă rămășițele uneia dintre cele mai mari escrocherii din istorie – așa-numitele „Corăbii negre” vândute de Țarul Alexandru I al Rusiei regelui Spaniei, Ferdinand al VII-lea. Potrivit academicianului spaniol Diego Quevedo Carmona, specializat în istorie navală, 630 de tunuri din Rusia au ajuns în Spania, dintre care cel puțin 18 au devenit expuse în muzee sau în grădini publice din orașe precum Vigo, Cadiz, Ferrol sau Cartagena. Multe dintre acestea au fost reciclate pentru consolidarea fundațiilor unor clădiri sau folosite ca babale (piese metalice de care se fixează parâmele la acostare).
Afacerea proastă a regelui Ferdinand al VII-lea cu țarul Alexandru I a avut loc într-un moment critic pentru casa regală a Spaniei, care avea nevoie urgentă de corăbii pentru a menține controlul asupra coloniilor de peste oceane. Acordul a fost semnat pe 11 august 1817, când Spania s-a angajat să plătească Rusiei 68 de milioane de reali pentru opt nave din Imperiul Țarist. Corăbiile, aflate sub comanda contraamiralului Anton Vasilievici von Moller, au plecat din Tallinn în octombrie 1817 și au ajuns la Cadiz pe 21 februarie 1818, după ce au efectuat diverse reparații.
La sosire, corăbiile au fost dezvăluite ca fiind într-o stare dezastruoasă, cunoscute sub numele de „Corăbiile negre” din cauza culorii întunecate a lemnului și a gudronului folosit pentru a preveni scufundarea. Navele erau crăpate, cu găuri prin care pătrundea apa, iar majoritatea au fost degradate dincolo de punctul de reparare. Ferdinand s-a plâns țarului, care a recunoscut condiția navelor și a trimis trei fregate suplimentare, însă doar două dintre ele au reușit să traverseze Oceanul Atlantic, întâmpinând ulterior probleme semnificative.
Afacerea cu corăbii a fost influențată și de corupția din Casa de Bourbon, unde o parte din banii alocați au dispărut înainte de a ajunge la vânzător, fiind probabil furați de consilierii lui Ferdinand al VII-lea. Rusia a reușit să obțină doar o parte din suma stipulată, iar negocierile pentru restul banilor au continuat timp de un deceniu. Majoritatea „Corăbiilor negre” au fost dezasamblate între 1821 și 1823, iar tunurile au fost montate pe nave spaniole, rămânând marcate cu simbolul imperial rusesc.
