Veteranii cartierului se confruntă din nou cu lipsa infrastructurii
Locuitorii din cartierul Veterani din Constanța așteaptă în continuare modernizarea străzilor și o infrastructură civilizată. Deși Primăria Constanța a început actualizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) necesar dezvoltării zonei, procesul stagnează. Documentația este blocată în circuitul birocratic, iar raportul consultării publice din vara anului 2024 nu a fost încă publicat.
Cartierul Veterani s-a extins semnificativ în ultimii ani, ceea ce face necesară modernizarea străzilor și crearea unei infrastructuri adecvate nevoilor cetățenilor. Conform reprezentanților Municipalității, în prezent, PUZ-ul se află în etapa 3 din 5.
Suprafața cartierului este de 89,36 ha, iar acesta cuprinde 634 de imobile. Zona este delimitată, la nord, de strada Fântânele, la sud de DN 39, la est de Șoseaua Mangaliei și la vest de un teren intravilan. În prezent, infrastructura rutieră este slab dezvoltată, majoritatea drumurilor fiind de pământ, iar străzile din interior nu dispun de circulații pietonale. De asemenea, cartierul nu are stații de transport public.
Studiul de trafic și de circulație indică faptul că zona este insuficient dotată din punct de vedere al mobilității și transportului urban, fără amenajări pentru facilitarea transportului cu bicicleta, iar intersecțiile sunt nesemaforizate. Elaboratorii PUZ-ului recomandă dirijarea circulației rutiere prin marcaje și indicatoare, amplasarea unor stații de autobuz și amenajarea pistelor pentru bicicliști.
Propuneri de modernizare după actualizarea PUZ-ului
În urma disfuncționalităților identificate în ceea ce privește circulațiile, spațiile verzi, mobilitatea urbană și transportul public, specialiștii au formulat o serie de recomandări care urmează să fie implementate după actualizarea PUZ-ului.
Sunt propuse funcțiuni principale și secundare, subordonate sau de completare a celor predominante din zonă, inclusiv instituții, servicii, comerț, agrement și locuire. În ceea ce privește circulațiile pietonale, soluțiile tehnice vor include trasee care să reducă timpul parcurs, facilitând astfel deplasarea. Pentru circulațiile carosabile, se vor propune organizarea tramei stradale, realizarea de parcaje subterane sau supraterane și suprapunerea cu alte tipuri de circulații.
De asemenea, se vor propune soluții pentru spații verzi amenajate compact sau de aliniament, precum și un sistem integrat de piste pentru bicicliști, inclusiv zone de stocare, parcare și închiriere. Vor fi stabilite condiții de construire, inclusiv funcțiunile admise, valorile minime și maxime ale indicatorilor urbanistici, precum și regimul de înălțime și caracteristicile parcelarului în urma sistematizării zonei.
