Un dezastru istoric pentru Putin: Sancțiunile globale au dus aviația rusă către limita disperării
Companiile aeriene rusești se confruntă cu o criză majoră, neavând capacitatea de a importa avioane noi, piese de schimb și servicii de mentenanță din cauza sancțiunilor internaționale. Potrivit Serviciului de Informații Externe al Ucrainei, citat de agenția de presă RBC-Ukraine, Rusia ar putea pierde sute de avioane până în 2030.
Conform datelor furnizate de serviciile de informații ucrainene, 109 avioane fabricate în străinătate și alte 230 de avioane din era sovietică, cu vârste cuprinse între 40 și 60 de ani, vor fi retrase din serviciu. De asemenea, se estimează că peste 200 de elicoptere, majoritatea fabricate în Rusia, vor fi scoase din uz. În prezent, transportatorii ruși operează 1.135 de aeronave, dintre care doar 1.088 mai zboară; restul au fost deja dezmembrate pentru piese de schimb. Dacă tendința actuală continuă, Rusia ar putea pierde aproape jumătate din flota sa de aviație civilă în termen de cinci ani.
Principala cauză a acestei situații o reprezintă sancțiunile, care au făcut imposibilă întreținerea tehnică completă a aeronavelor fabricate în străinătate. În ceea ce privește avioanele sovietice mai vechi, autoritatea aviatică rusă a decis să prelungească durata de viață a acestora până la 60 de ani, fără a evalua în mod corespunzător starea lor tehnică. Aceeași abordare a fost aplicată și pentru motoarele SaM-146 utilizate în avioanele Superjet.
Raportul serviciilor de informații ucrainene subliniază că planurile Rusiei de a crește producția internă de aeronave au eșuat. Între 2022 și 2025, producătorii ruși au livrat doar 13 aeronave noi, în loc de cele 120 planificate. În 2025, din cele 15 aeronave programate pentru livrare, doar una a fost efectiv predată de fabrici.
Pentru a compensa deficitul, Moscova a încercat să închirieze avioane din străinătate, însă a fost refuzată de Kazahstan, Qatar, Kuweit și Etiopia. Ca urmare, companiile aeriene ruse au început să utilizeze rezervele interne. De exemplu, transportatorul de marfă Volga-Dnepr a transferat opt aeronave Boeing către Aeroflot, care vor fi dezmembrate pentru piese de schimb, pentru a menține restul flotei operaționale.
Pe fondul acestui declin tehnic, presiunea internațională asupra Rusiei este în creștere. În ultima sa rezoluție, Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI) a acuzat Rusia de destabilizarea navigației aeriene globale prin interferențe sistematice cu GPS-ul și a îndemnat-o să înceteze încălcările legislației internaționale în domeniul aviației.
De asemenea, Serviciul de Informații Externe al Ucrainei a raportat că, până în 2026, flota de aviație civilă a Rusiei ar putea să se reducă cu mai mult de jumătate din cauza unei penurii cronice de piese de schimb, cauzate de sancțiunile internaționale. În acest context, Moscova a făcut apel la OACI pentru a slăbi sancțiunile impuse după invazia pe scară largă a Ucrainei, solicitând ridicarea restricțiilor privind furnizarea de piese de schimb pentru aeronavele civile, pe motiv că aceste măsuri reduc siguranța zborurilor.
