Un contract de 35 de milioane de lei în impas din cauza contestațiilor
Lucrările pentru modernizarea Drumului Județean 391, pe tronsonul Tuzla – Biruința, parte a unui proiect finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny“, sunt întârziate din cauza contestațiilor. Licitația pentru atribuirea contractului a fost contestată pentru a doua oară, ceea ce prelungește procedura și amână debutul lucrărilor.
Asociația de Dezvoltare Durabilă (ADD) a Județului Constanța a demarat, în primăvara anului trecut, procedura de achiziție publică având ca obiect „Servicii de proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului și execuția investiției publice: Modernizare DJ 391, tronson Tuzla – Biruința“. Proiectul este finanțat prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny“.
Mai multe asocieri de firme cunoscute au manifestat interes pentru participarea la procedură, printre acestea numărându-se: Oyl Company Holding AG SRL – Eurocedar Internațional SRL, Swietelsky Construct SRL – Swietelsky Magyarorszag Kft, Daf Trans 2000 SRL – Proiect Construct Regiunea Transilvania – Infra Expert AD DRL – TQM Management SRL, Autoprima Serv SRL – Drum Pod Invest SRL – Kronstarr Bau Company SRL, precum și asocierea G&M Road Building Engineering SRL – Asfalt Dobrogea – GPK Infrastructure Design SRL – Building Design 2000 TOP.
Oferta depusă de asocierea Oyl Company Holding AG SRL – Eurocerad International SRL a fost respinsă de autoritatea contractantă, care a comunicat că „în temeiul art. 215 alin. (2) lit. b din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, oferta dumneavoastră a fost respinsă ca neconformă, întrucât nu satisface cerințele minime prevăzute în Caietul de sarcini și Documentația de atribuire“. Aceasta a dus la prima contestație, admisă prin Decizia nr. 758/C6/398, 425, 428 din data de 21 martie 2025, care a dispus anularea Raportului procedurii nr. 23/28.01.2025 și a actelor subsecvente.
Dosarul a fost înaintat instanței, iar autoritatea contractantă a fost obligată să reevalueze oferta, respectând solicitările de clarificări și deciziile anterioare ale CNSC. O a doua contestație a fost depusă după ce ADD Constanța a emis o nouă solicitare de clarificări – nr. 276/19.06.2025, deși prima contestație fusese deja admisă.
Asocierea de firme a răspuns clarificărilor pentru a evita excluderea ofertei. Prin contestație, s-a solicitat anularea adresei de clarificări și a actelor subsecvente, precum și continuarea procedurii de evaluare și desemnarea ofertei câștigătoare conform criteriilor din documentația de atribuire.
G&M Road Building Engineering SRL a formulat o cerere de intervenție, solicitând respingerea contestației, considerată nefondată. Această companie este deținută de Alexandru Magdalena Emilia și Paula Cușa, soția lui George Cușa, o persoană cu legături politice. Contestația a fost, în cele din urmă, admisă, iar autoritatea contractantă a fost obligată să reevalueze oferta tehnică a asocierii Oyl Company Holding AG SRL – Eurocerad International SRL, conform deciziilor anterioare ale CNSC.
Oyl Company Holding AG SRL, înființată în 2006, este una dintre cele mai mari companii în domeniul construcțiilor de drumuri din România, având o cifră de afaceri de 264.888.177 de lei și datorii de 695.690.006 lei pentru anul 2024. Eurocerad International SRL, înființată în 2009, a raportat o cifră de afaceri de 45.139.964 de lei și datorii de 31.674.829 lei pentru același an.
Astfel, începerea efectivă a lucrărilor de modernizare a sectorului de Drum Județean 391 Tuzla – Biruința este, în continuare, în așteptare. Valoarea totală a contractului scos la licitație este de 35.645.663,90 lei, fără TVA.
