Un an de la tragedia Jeju Air: familiile victimelor își pierd speranța în anchetă
Ancheta sud-coreeană privind prăbușirea avionului Jeju Air, care a provocat moartea a 179 de persoane, nu va respecta termenul de un an pentru publicarea raportului privind progresul anchetei. Rudele victimelor, frustrate, continuă să ceară răspunsuri cu privire la ceea ce s-a întâmplat pe 29 decembrie 2024.
Comisia de anchetă a accidentelor din Coreea de Sud a anunțat că nu va putea publica raportul intermediar până la prima aniversare a celui mai grav accident aviatic de pe teritoriul țării, conform declarațiilor a doi oficiali ai comisiei. Aceștia au refuzat să fie identificați din cauza sensibilității subiectului.
Pe 29 decembrie 2024, un Boeing 737-800 a efectuat o aterizare de urgență, pe burtă, fără tren de aterizare, la aeroportul Muan, depășind pista și izbindu-se de un dig de beton, explodând într-o minge de foc. Din cele 181 de persoane aflate la bord, 179 au decedat, iar doar doi au supraviețuit. Comisia de investigare a accidentelor aeriene și feroviare a declarat într-un raport preliminar din ianuarie că ambele motoare ale avionului au suferit lovituri de păsări. Piloții au oprit motorul mai puțin avariat după impactul cu păsările, conform unei actualizări din iulie care nu a fost făcută publică din cauza obiecțiilor familiilor victimelor.
Frustrarea familiilor victimelor
Unii membri ai familiilor victimelor au declarat că anchetatorii par să dea vina pe piloți fără a lua în considerare și alți factori, cum ar fi structura de beton de la capătul pistei, care a contribuit la agravarea dezastrului. Ryu Kum-Ji, o femeie de 42 de ani care și-a pierdut ambii părinți în accident, a spus: „Se pare că toate îndoielile devin din ce în ce mai mari. Între timp, a trecut un an și frustrarea continuă să crească.”
Ryu s-a alăturat altor membri ai familiilor în proteste, solicitând o anchetă independentă și transparentă. Aceasta a subliniat că greșelile comise de Ministerul Transporturilor, care supraveghează comisia de anchetă, ar putea fi un factor care a contribuit la accident. Un oficial al Ministerului Transporturilor le-a spus membrilor familiilor îndoliate că va examina preocupările lor, afirmând: „Luăm în serios preocupările dumneavoastră potrivit căror eforturile guvernului nu au fost suficiente în procesul de descoperire a adevărului.”
Raport întârziat
Conform regulilor organismului aviatic al ONU, raportul final trebuie prezentat în termen de un an de la accident. Dacă acest lucru nu este posibil, o declarație provizorie trebuie făcută publică la fiecare aniversare, detaliind progresul anchetei și problemele de siguranță semnalate. Totuși, comisia de anchetă nu intenționează să publice o actualizare din cauza legislației în curs de adoptare, menită să asigure independența acesteia.
Legiuitorii au propus înlocuirea membrilor comisiei și transferul supravegherii de la Ministerul Transporturilor la biroul prim-ministrului. „Vom respecta decizia comitetului nou format cu privire la momentul publicării declarației provizorii”, a declarat unul dintre oficialii comisiei.
Un raport recent al organismului anticorupție din Coreea de Sud a constatat că digul de beton de la aeroportul Muan a încălcat standardele locale și globale, impunând ca astfel de structuri să fie „fragile” pentru a ceda în caz de impact. Acest lucru poate „provoca daune fatale aeronavei și ocupanților”. Comisia a planificat audieri publice la începutul lunii decembrie, dar le-a amânat la cererea familiilor victimelor și a parlamentarilor. Poliția anchetează, de asemenea, accidentul.
„Tot ce vrem este ca autoritățile să recunoască că au greșit, dacă au greșit, și să-și ceară scuze. Scuzele și dezvăluirea adecvată a adevărului… asta vrem”, a declarat Ryu.
