UE întârzie deciziile dorite de industria auto pentru o relaxare a reglementărilor de mediu
Uniunea Europeană a amânat cu o săptămână publicarea propunerilor pentru sectorul auto, care ar putea relaxa normele comunitare privind emisiile vehiculelor. Confirmarea a fost făcută de un purtător de cuvânt al Comisiei Europene. Publicarea pachetului de propuneri, programată inițial pentru 10 decembrie, va fi întârziată, conform unui proiect al agendei consultat de Reuters.
Negocierile la nivelul UE continuă, fiind analizate toate propunerile statelor membre. În 2022, Uniunea Europeană a decis că, începând din 2035, maşinile noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită dioxid de carbon (CO2). Aceasta înseamnă că nu vor mai putea fi înmatriculate maşini noi echipate cu motoare cu ardere internă.
Un grup de şase premieri, inclusiv Giorgia Meloni din Italia și Donald Tusk din Polonia, a cerut ca revizuirea normelor UE pentru maşinile noi să permită comercializarea modelelor hibride de tip plug-in, modelelor cu autonomie extinsă și celor care utilizează tehnologia celulelor de combustibil, chiar și după 2035. Aceștia au adresat o scrisoare preşedintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
Producătorii auto europeni susțin că au nevoie de flexibilitate în privința politicii auto din 2035 pentru a face față vânzărilor sub aşteptări de vehicule electrice (EV) și concurenței strânse din China. Unii oficiali UE au sugerat că propunerile auto ar putea fi amânate până în 2026. Guido Guidesi, ministrul Dezvoltării Economice din regiunea Lombardia, dependentă de sectorul auto, a avertizat că amânarea reglementărilor va provoca și mai multă incertitudine producătorilor auto.
Între timp, costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa obligă producătorii auto să elimine locuri de muncă și să mute investițiile în alte părți. În contrast, Guvernul francez a dat prioritate unei „preferințe europene” pentru vehiculele electrice, încercând să evite pierderile de locuri de muncă. Producători auto precum Stellantis, Volkswagen și Renault caută clarificări cu privire la viitorul interdicției, în timp ce analizează investiții în valoare de miliarde de euro.
