UE, chemată să acționeze în conflictul legat de taxele pentru bagajele de mână aplicate de companiile aeriene de tip low-cost
Activiștii pentru drepturile consumatorilor solicită legislatorilor UE să intervină în disputa privind dreptul companiilor aeriene low-cost de a percepe taxe clienților care doresc să transporte bagaje de mână la bordul aeronavelor. Grupurile europene de consumatori au cerut Bruxelles-ului să investigheze politicile de tarifare a șapte companii aeriene, printre care Ryanair, easyJet și Wizz Air.
Agustín Reyna, director general al BEUC, o organizație umbrelă care reunește 44 de organizații de consumatori, a afirmat că companiile aeriene „exploatează consumatorii” și „ignoră hotărârea Curții Europene de Justiție, care a stabilit că taxarea bagajelor de mână de dimensiuni rezonabile este ilegală”. El a adăugat: „Nu am trăit cu toții teama că bagajul nostru de mână nu va încăpea în dimensiunile impuse de compania aeriană și că vom fi nevoiți să plătim taxe suplimentare?”.
În ultimii ani, a devenit o practică obișnuită ca pasagerii să plătească o taxă dacă doresc să transporte toate bagajele, cu excepția celor mai mici, iar taxele variază de la o companie aeriană la alta. De exemplu, pasagerii Ryanair pot transporta gratuit o mică geantă care încape sub scaun. Totuși, dacă aceasta depășește dimensiunile permise la controlul de la poartă, taxa este de 60 de lire sterline. O geantă de cabină mai mare poate fi adăugată la rezervarea zborului pentru o taxă cuprinsă între 6 și 36 de lire sterline, dar dacă este considerată prea mare, depozitarea acesteia costă 75 de lire sterline.
Spania a devenit un câmp de luptă pentru această problemă. Anul trecut, Ministerul Drepturilor Consumatorilor a amendat cinci companii aeriene low-cost, inclusiv Ryanair, cu o sumă totală de 179 de milioane de euro pentru că au perceput pasagerilor taxe pentru bagajele de mână și rezervarea locurilor. De asemenea, un judecător spaniol a obligat Ryanair să ramburseze unui pasager 147 de euro pentru taxele de bagaj de mână acumulate în cinci zboruri, inclusiv o călătorie dus-întors din Spania în Marea Britanie. În hotărârea sa, judecătoarea Raquel Martínez Marco a afirmat că „bagajul de mână este un element esențial al transportului de pasageri” și, prin urmare, „nu poate face obiectul unui supliment de preț”.
Kenton Jarvis, directorul executiv al easyJet, a sugerat că pasagerii sunt mulțumiți să plătească pentru serviciul pe care îl doresc. El a afirmat că o treime dintre clienții companiei „nu solicită servicii auxiliare și, prin urmare, sunt mulțumiți să utilizeze bagajul de cabină gratuit [mai mic]”. De asemenea, el a menționat că bagajele de cabină gratuite reprezentau anterior o „mare bătaie de cap logistică” pentru easyJet, deoarece nu încăpeau toate în compartimentele de deasupra scaunelor, ceea ce a dus la întârzieri și neplăceri pentru pasageri.
Michael O’Leary, directorul executiv al Ryanair, a declarat că politica companiei nu se va schimba, afirmând: „Spaniolii au un ministru nebun care a decis că, deoarece generalul Franco a adoptat o lege cu 30 de ani înainte ca Spania să adere la Uniunea Europeană, pasagerii sunt liberi să transporte cât de multe bagaje doresc”. El a adăugat că orice încercare de intervenție ar încălca regulamentul care garantează companiilor aeriene libertatea de a stabili prețurile și politicile fără interferențe politice.
Reyna a afirmat că, având în vedere revizuirea actuală a legislației UE privind drepturile pasagerilor aerieni, există posibilitatea de a clarifica ce servicii ar trebui incluse în prețul de bază al biletului. „Datele noastre arată că consumatorii se așteaptă să primească un articol mic și un bagaj de mână atunci când cumpără bilete de bază”, a spus el. De asemenea, a subliniat necesitatea de a defini „dimensiunea și greutatea rezonabile” ale bagajului de mână, pentru a evita surprizele la aeroport.
Kevin Bodley, consultant la firma de avocatură Steele Raymond, specializat în dreptul aviației, a declarat că hotărârea spaniolă „a transmis un mesaj clar împotriva taxelor ascunse ale companiilor aeriene”. Deși nici hotărârea spaniolă, nici viitoarele legi ale UE nu sunt obligatorii în Regatul Unit, acestea ar putea totuși „influența raționamentul juridic și discuțiile privind drepturile consumatorilor în Regatul Unit”. Bodley a concluzionat că „rezultatul final sugerează apariția unui nivel crescut de protecție a pasagerilor în detrimentul companiilor aeriene”, deși acest lucru ar putea fi anulat de necesitatea companiilor aeriene de a crește nivelul general al tarifelor pentru a acoperi aceste costuri.
