Trenurile electrice ale CFR Călători riscă să oprească circulația pe calea ferată începând de săptămâna viitoare
Trenurile cu locomotivă electrică aparținând CFR Călători sunt în pericol de a nu mai circula, începând cu data de 7 octombrie, pe rețeaua națională de cale ferată, din cauza restanțelor acumulate de operatorul de transport la Societatea Electrificare CFR SA. Această notificare a fost transmisă pe 29 septembrie și semnată de directorul general al Societății Electrificare CFR SA, Ștefan-Răzvan Rădulescu.
Conform documentului, va fi aplicată măsura de întrerupere a alimentării cu energie electrică prin retragerea dreptului de acces al unităților de tracțiune electrică aparținând SNTFC CFR Călători SA la infrastructura feroviară electrificată. Acest lucru se bazează pe prevederile Convenției privind dreptul de acces la infrastructura feroviară electrificată, între furnizorul de energie electrică SC ‘Electrificare CFR’ SA, administratorul infrastructurii feroviare publice CNCF ‘CFR’ SA și operatorul de transport feroviar SNTFC ‘CFR Călători’.
Documentul indică faptul că SNTFC CFR Călători SA figurează cu debite din neachitarea la termen a facturilor, incluzând restanțe parțiale pentru lunile aprilie, mai, iulie și august 2025. Această situație a dus la notificarea de interzicere a dreptului de acces la infrastructura feroviară electrificată începând cu 7 octombrie 2025.
În contextul acestei crize, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, a propus un aviz nefavorabil pentru proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului privind rectificarea bugetului de stat pe anul 2025. El a subliniat că la această rectificare nu se alocă CFR Călători suma de 270 milioane lei, restanță de la facilitățile de călătorie. De asemenea, a menționat că transportatorul a primit în 2025 o compensație cu 30% mai mică decât în anul anterior, ceea ce a condus la anularea a 247 de trenuri de călători zilnice și 44 de trenuri în weekenduri și sărbători legale.
Maxim a explicat că fără compensație, CFR Călători nu poate menține în circulație trenurile, iar anulările afectează grav încasările, ceea ce ar putea duce la lipsa fondurilor pentru salarii în lunile octombrie, noiembrie și decembrie 2025. De asemenea, a subliniat că CFR Călători a negociat plata în rate a restanțelor la taxa de utilizare a infrastructurii, care a dus la amenințări de suspendare a circulației trenurilor.
În plus, Maxim a avertizat că situația de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este critică, cu riscuri de oprire a lucrului pe calea ferată, deoarece atât CFR Călători, cât și CFR SA se confruntă cu probleme financiare severe.
Maxim a concluzionat că, dacă nu se alocă sumele necesare în rectificarea bugetară, circulația trenurilor pe calea ferată română va fi grav afectată în perioada următoare.
