Trenul polonez de producție românească își începe călătoria de probă!
Prima ramă electrică regională (RE-R) produsă de compania poloneză PESA Bydgoszcz a început testele în România. Aceasta a fost prezentată oficial de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) la Oradea, marcând o premieră națională. Trenul face parte dintr-o comandă de 62 de rame electrice regionale, dintre care primele urmează să intre în circulație la finalul acestui an.
În perioada 23 – 25 aprilie 2025, o delegație a ARF s-a deplasat în Polonia, la unitatea de producție Pesa din Bydgoszcz, pentru a efectua recepția preliminară a contractului. În cadrul vizitei, delegații au realizat o inspecție vizuală a procesului de producție, inclusiv recepția ramelor boghiurilor, montarea ușilor exterioare, a scaunelor pentru pasageri și a echipamentelor pe șasiu ale primei rame electrice RE-R1, care va fi expediată în România.
ARF a confirmat că ramele boghiurilor și modelul final au fost recepționate, iar toate scaunele necesare echipării acestei rame electrice au fost furnizate. Data estimativă pentru livrarea primei rame electrice regionale în România este 31 mai 2025, pentru certificare, omologare și autorizare.
Valoarea totală a proiectului depășește 2,777 miliarde lei (aproximativ 561,278 milioane euro), finanțarea fiind asigurată prin Fondul pentru Modernizare, cu cofinanțare de la bugetul de stat. Din total, 2,327 miliarde lei (470,247 milioane euro) provin din Fondul pentru Modernizare, iar 450,448 milioane lei (91,031 milioane euro) sunt asigurate de beneficiar, din care 438,189 milioane lei reprezintă TVA.
