Trenul polonez care deschide porțile României a sosit!
Priima ramă electrică regională (RE-R) produsă de polonezi a ajuns în România și va fi certificată, omologată, autorizată și pusă în circulație de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Compania PESA Bydgoszcz va aduce, în premieră națională, la Oradea, primul tren electric regional RE-R din cele 62 comandate de ARF.
Trenul este în fază avansată de construcție la fabrica PESA din Polonia, iar pe 22 mai va fi prezentat oficial în România de către președintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski. În perioada 23 – 25 aprilie 2025, o delegație a ARF s-a deplasat la unitatea de producție Pesa din Bydgoszcz pentru a efectua recepția preliminară a contractului privind achiziția celor 62 de rame electrice de scurt parcurs.
În cadrul acestei deplasări, delegații ARF au realizat o inspecție vizuală a etapei de producție, inclusiv recepția ramelor boghiurilor, montarea ușilor exterioare, a scaunelor pentru pasageri și a echipamentelor pe șasiu ale primei rame electrice RE-R1. Responsabilii ARF au confirmat recepția ramele boghiurilor și a modelului final, precum și modul de amplasare și montare al scaunelor, constatând că toate scaunele necesare echipării acestei rame electrice au fost furnizate.
Data estimativă pentru livrarea primei rame electrice regionale în România este 31 mai 2025, când aceasta va fi certificată, omologată și autorizată de ARF pentru a fi pusă pe piață.
Valoarea totală a proiectului depășește 2,777 miliarde lei (echivalentul a 561,278 milioane de euro), finanțarea fiind asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile), iar cofinanțarea de la bugetul de stat se împarte astfel: valoarea asigurată din Fondul pentru Modernizare – 2,327 miliarde lei (470,247 milioane de euro); valoarea asigurată de beneficiar – 450,448 milioane de lei (91,031 milioane de euro), din care 438,189 milioane de lei reprezintă TVA.
