Transformarea Damen Galați într-un șantier militar
Damen Galați va deveni șantier militar, începând cu 1 iulie, conform declarațiilor directorului Damen Naval România, Gheorghe Savu. Acesta a subliniat că procesul de tranziție către standardele militare este deja în curs de desfășurare, cu scopul de a produce predominant nave militare și de a livra astfel de nave chiar și după anul 2034.
„Șantierul nostru de la Galați, începând din 1 iulie, este șantier militar. Noi suntem într-un proces de tranziție în a-l aduce la standardele militare pentru că acolo vom produce cu preponderență nave militare,” a declarat Gheorghe Savu. Damen a produs, începând cu anul 2000, peste 300 de nave militare, dintre care peste 30 pentru state NATO și UE.
Compania Damen este deținută de familia Damen și operează 30 de șantiere în întreaga lume, angajând peste 12.000 de oameni. La Galați, compania are în prezent 2.000 de angajați, dintre care aproximativ 300 sunt ingineri români, majoritatea arhitecți navali, implicați în proiectare și producție.
Preluarea Damen Shipyards Mangalia
În contextul transformării Damen Galați, Damen Shipyards Mangalia, care se află în insolvență de aproape un an, este vizat de interesul unor investitori mari, precum Mediterranean Shipping Company (MSC) și compania turcă Desan. MSC a arătat interesul de a cumpăra șantierul din județul Constanța, care se confruntă cu probleme financiare. Valoarea de piață a bunurilor Damen Shipyards Mangalia nu acoperă datoriile totale, estimate la 1,87 miliarde lei.
În prezent, MSC operează peste 900 de nave și este cea mai mare linie de transport maritim de containere la nivel mondial. De asemenea, MSC are un birou în Constanța pentru angajarea marinarilor români și intenționează să devină cel mai mare angajator de navigatori români în viitorul apropiat.
În ceea ce privește Damen Shipyards Mangalia, patrimoniul companiei a fost evaluat recent la 944,28 milioane lei, în timp ce datoriile recunoscute se ridică la 1,87 miliarde lei. Damen Holding BV, acționar majoritar al șantierului, a inițiat o procedură de arbitraj la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro.
La nivelul lunii martie, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan pentru închirierea capacităților de producție și a forței de muncă de la Damen Shipyards Mangalia, în încercarea de a susține redresarea financiară a companiei.
