Transfăgărășanul: 51 de ani de la deschidere
CNAIR celebrează, sâmbătă, 51 de ani de la inaugurarea DN 7 C – Transfăgărășan, considerat „pisc al ingineriei românești”. Realizarea acestui drum montan a fost extrem de dificilă, iar 40 de persoane și-au pierdut viața pe durata construcției. Altitudinea maximă la care se află șoseaua depășește 2.000 de metri, ceea ce face ca circulația să fie interzisă o perioadă lungă din an din cauza zăpezii.
„Astăzi, 20 septembrie 2025, marcăm 51 de ani de la inaugurarea oficială a Transfăgărășanului (DN 7C), un proiect de infrastructură realizat 100% în România. La 51 de ani de la inaugurare, aducem un omagiu celor care l-au conceput, l-au construit și l-au păstrat în funcțiune, un simbol al României moderne”, au transmis reprezentanții CNAIR.
Directorul companiei, Cristian Pistol, a declarat că „Transfăgărășanul este o dovadă incontestabilă a performanțelor ingineriei românești” și a subliniat dorința de a continua aceste performanțe, menționând capacitatea României de a construi infrastructură modernă chiar și în situații dificile.
Finalizat în anul 1974, după 4 ani de eforturi intense, Transfăgărășanul are o lungime de 91 km și o altitudine maximă de 2042 metri. Este considerat o dovadă clară a îndemânării și determinării celor care au avut viziunea de a străbate Munții Făgăraș cu o șosea unică în Europa.
Construcția drumului a fost încredințată Trupelor de Geniu, conduse de Generalul Locotenent Vasile Slicariu până în 1972, succedat de Generalul Emil Andriescu. Execuția efectivă a fost realizată de Regimentele 1 Geniu de la Râmnicu Vâlcea și 52 Geniu de la Alba Iulia, sub comanda Colonelului Nicolae Mazilu, o personalitate a Trupelor de Geniu.
Detalii tehnice
Lungimea totală a drumului este de 91 km, împărțiți astfel: 40 km terasamente din pământ, 21 km terasamente din material stâncos și 30 km de lărgire a drumului existent. Lățimea părții carosabile este de 6 metri, cu supralărgiri în curbe, iar lățimea platformei este de 8 metri.
Partea carosabilă este acoperită cu îmbrăcăminte asfaltică. Traseul are 800 de curbe în plan orizontal, iar serpentinele însumează o lungime totală de 5432 metri, cu raze minime de 15 metri. Declivitățile variază între 6% și 8% pe o distanță de 23,293 km.
Pe traseu se află cinci tuneluri cu o lungime totală de 1226,10 metri, cel mai lung măsurând 878 metri. S-au executat terasamente în volum de 3,8 milioane metri cubi din pământ și stâncă, zidărie în volum de 290 de mii metri cubi pe o lungime de 8036 metri, 28 de poduri și viaducte, 515 podețe, 80 km de parapete și 1108 metri de copertine.
Planuri de modernizare
În prezent, CNAIR are în vedere modernizarea drumului pentru a permite o perioadă extinsă de circulație anuală, sporind astfel siguranța și atractivitatea turistică a zonei, prin amenajarea de parcări și construcția de zone de tip „viewpoint”.
