Toyota preconizează o scădere semnificativă a câștigurilor în perioada financiară 2025-2026
Toyota, gigantul auto japonez și lider mondial în industrie, a anunțat o anticipare a scăderii profiturilor de 21% pentru exercițiul financiar 2025-2026, din cauza presiunea suprataxelor vamale impuse de Statele Unite. Compania estimează un profit operațional de 3.800 miliarde de yeni (aproximativ 23,35 miliarde de euro) pentru acest exercițiu, în scădere față de 4.800 miliarde de yeni realizate în exercițiul financiar anterior 2024/25.
Analiștii prognozează un profit operațional de 4.750 miliarde de yeni pentru 2024-25, conform datelor LSEG. Impactul tarifelor vamale americane, care au fost implementate în aprilie și mai 2025, este estimat să coste compania aproximativ 180 miliarde de yeni (1,1 miliarde de euro).
Previziunile privind profitul net indică o scădere de 34,9% în aceeași perioadă, în ciuda așteptărilor de creștere a vânzărilor cu 1%. Scăderea profiturilor este atribuită unui yen mai puternic, creșterii prețurilor materialelor și impactului tarifelor vamale.
De la începutul lunii aprilie, administrația președintelui american Donald Trump a impus suprataxe de 25% pentru automobilele importate în Statele Unite, precum și pentru importurile de piese esențiale, cum ar fi motoarele și transmisiile. Această situație afectează semnificativ Toyota, care depinde de piața americană, unde a realizat un sfert din vânzările sale globale.
În 2024, Toyota a vândut 2,33 milioane de vehicule în Statele Unite, dintre care 1,06 milioane au fost importate din Japonia și Mexic. Automobilele constituie 28% din exporturile japoneze către Statele Unite, iar aproximativ unul din opt locuri de muncă din Japonia este legat de industria auto.
Constructorii de automobile, inclusiv Toyota, sunt sub presiune să își relocalizeze producția în SUA, deși acest proces necesită timp. Toyota deține zece fabrici în Statele Unite și o prezență semnificativă în Mexic, dar lanțurile de producție sunt afectate de recentele măsuri comerciale.
Vânzările mondiale ale Toyota au stagnat, înregistrând o scădere de 0,3% în exercițiul financiar 2024/25, cu un total de 10,27 milioane de vehicule vândute, incluzând Lexus. Această stagnare a fost influențată de o prăbușire a vânzărilor în Japonia și de problemele cauzate de rechemările în service ale modelului hibrid Prius, urmate de opriri ale livrărilor din cauza neregulilor în testele de certificare. De asemenea, vânzările Toyota în China, o piață crucială, au scăzut cu aproximativ 6% din cauza concurenței crescute din partea producătorilor locali și a unei situații economice dificile în țară.
