Toyota a finalizat anul fiscal cu o surprinzătoare reducere a câștigurilor
Rezultatele financiare ale Toyota Motor, cel mai mare producător auto din lume, pentru anul fiscal încheiat pe 31 martie 2025, au arătat o scădere neașteptată a profitului operațional, de peste 10 procente, în ciuda unei ușoare creșteri a vânzărilor. Compania a raportat o creștere de 6,5% a veniturilor totale, ajungând la 48.000 miliarde yeni, cu mai bine de 3.000 miliarde yeni în plus față de anul fiscal 2024, însă costurile mărite au afectat profitul operațional, care s-a redus la 4.795 miliarde yeni (aproximativ 30 miliarde euro).
În ceea ce privește livrările, Toyota a vândut 9,36 milioane de vehicule în cele 12 luni ale anului fiscal, o scădere de sub un procent comparativ cu 9,44 milioane în anul precedent, în principal din cauza situației de pe piața din China. Valoarea EBIT a scăzut cu 7,9%, la un total de 6.414 miliarde yeni, iar profitul net s-a diminuat cu 3,6%, ajungând la 4.765 miliarde yeni.
Compania a explicat că creșterile costurilor au fost generate de eforturile de marketing, de reducerea stocurilor, reducerile de prețuri, discounturile controlate și majorarea comisioanelor pentru dealeri. Veniturile din vânzări din sectorul auto au crescut cu 1.933,6 miliarde yeni (4,7%), la 43.199,8 miliarde yeni, dar profitul operațional al acestui sector a scăzut cu 681,1 miliarde yeni (14,7%), ajungând la 3.940,2 miliarde yeni.
În sectorul serviciilor financiare, veniturile din vânzări au crescut cu 996,9 miliarde yeni (28,6%), la 4.481,1 miliarde yeni, iar profitul operațional a crescut cu 113,4 miliarde yeni (19,9%), ajungând la 683,5 miliarde yeni.
Pe regiuni, Japonia a contribuit cu venituri de 21.859 miliarde de yeni (creștere de 4,0%) dar a avut o scădere semnificativă a profitului operațional, inclusiv din cauza amenzilor primite de marca Hino. În America de Sud, veniturile s-au majorat cu 7,6%, în timp ce profitul operațional a scăzut cu aproape 10 procente. În Europa, Toyota a raportat venituri de 6.300 miliarde yeni (11,1% mai mult decât în anul anterior) și a fost singura regiune majoră unde s-a înregistrat o creștere a profitului operațional, cu 7,1%, la 415 miliarde yeni, datorată eforturilor de reducere a costurilor.
Conducerea Toyota a menționat că impactul tarifelor vamale din SUA, o piață care acoperă aproximativ un sfert din vânzările companiei, se va resimți în anul fiscal început la 1 aprilie, cu o sumă estimată la aproximativ 180 de miliarde yeni în lunile aprilie și mai. Din acest motiv, Toyota anticipează o nouă scădere a profitului operațional în anul fiscal 2026, de peste 20%, în ciuda unei previziuni de creștere a veniturilor de 1%.
