Tinerii liceeni dintr-o prestigioasă instituție bihoreană experimentează un program școlar de patru zile pe săptămână
Colegiul Național Mihai Eminescu din Bihor testează un program de școală de patru zile pe săptămână pentru elevii din clasele a XII-a. Aceștia participă la cursuri doar pentru disciplinele din care vor susține Bacalaureatul, în timp ce celelalte materii sunt studiate asincron acasă.
Începând cu 2023, Ministerul Educației a oferit școlilor posibilitatea de a implementa reforme la nivel local, permițând directorilor să inițieze proiecte experimentale. Acestea pot include modificări ale structurii orelor de predare, propuneri de discipline noi și metode inovatoare de predare. Dacă propunerile sunt aprobate, unitățile de învățământ primesc statutul de „școli-pilot” și trebuie să raporteze rezultatele pentru a evalua eficiența acestui model.
În Bihor, numeroase școli au obținut statutul de școli-pilot, iar anul școlar precedent au experimentat introducerea catalogului online. De la începutul lunii aprilie, elevii din cele nouă clase a XII-a ale Colegiului Eminescu frecventează școala timp de patru zile pe săptămână, axându-se exclusiv pe materiile de Bacalaureat. Această reformă vine ca răspuns la nevoia elevilor de a se concentra pe pregătirea pentru Bacalaureat și admiterea la facultate.
Directoarea Livia Muntean a subliniat că elevii se confruntă cu o încărcare semnificativă a orarului, având de studiat până la 14 materii, dintre care doar trei sunt relevante pentru Bacalaureat. La specializările umane, cum ar fi filologie-jurnalism, numărul disciplinelor crește și mai mult, ajungând la 20.
Profesorii din Colegiul Eminescu au decis să restructureze anul școlar pentru elevii de a XII-a, astfel încât până la sfârșitul lunii martie să finalizeze predarea lecțiilor pentru disciplinele „non-Bacalaureat”, iar în ultimele 9 săptămâni de școală să se concentreze doar pe evaluarea elevilor. În zilele de școală, elevii participă la cursuri de 3 sau 4 ore, întâlnindu-se exclusiv cu profesorii de la disciplinele de Bacalaureat.
Elevii s-au declarat încântați de această reformă, iar părinții au exprimat încredere că aceștia, fiind viitori absolvenți ai unui liceu de prestigiu, vor trata cu seriozitate temele primite în regim asincron. Profesorii au asigurat că evaluarea nu se va face pe baza simpatiei, ci se va axa pe realizările concrete ale elevilor, care vor trebui să respecte indicațiile platformei electronice pentru a obține note mari.
Programul reformator va fi testat și în anul școlar următor, iar Colegiul Eminescu va evalua eficiența acestuia și va raporta Ministerului Educației rezultatele obținute.
