Tesla se prăbușește rapid în Europa
Tesla continuă să scadă dramatic pe piața din Europa, în luna martie, în ciuda faptului că vânzările de mașini complet electrice au cunoscut un reviriment. Deși compania a lansat faceliftul lui Model Y, declinul Tesla pare să nu se mai oprească.
Vânzările de autoturisme din Europa au crescut cu 2,8% în luna martie, atingând un total de 1,33 milioane de vehicule, față de 1,29 milioane în 2024. Marile grupuri auto au avut evoluții diferite, în funcție de expunerea pe segmentul electric și de noutățile din gamă. VW Group, liderul pieței europene, a înregistrat o creștere de 11,2%, cu 335.272 vehicule vândute. Aceasta reprezintă un plus de 34.000 de vehicule, multe dintre ele fiind electrice.
Stellantis, pe locul doi, a raportat o scădere de 6%, adică minus 13.000 de vehicule comparativ cu anul anterior, afectată de scăderile a două dintre mărcile de bază, Citroen (-25%) și Fiat (-15%). Renault Group, pe locul trei, a avut o evoluție pozitivă, cu o creștere de 13,6%, vânzând 131.000 de vehicule, dintre care 52.700 au fost marca Dacia, având un plus de 8,17% față de martie 2024.
Hyundai – Kia își consolidează poziția patru în Europa, cu un total de 100.500 vehicule vândute, în ciuda unei scăderi de 5%. Aceasta se află cu 10.000 de vehicule peste BMW Group, care a fost multă vreme al patrulea producător de autovehicule din Europa.
În contrast, Tesla a înregistrat o nouă scădere de 26,6% în martie, coborând la 25.200 de vehicule vândute, cu peste 9.000 de autoturisme mai puțin decât în martie 2024. Model Y a fost principalul vector al declinului, având o scădere de 40% la vânzări, respectiv 10.000 de vehicule în minus. Model 3 a avut o creștere mică, de 5,3%, cu 11.100 de unități vândute. Pe întreg trimestrul, vânzările Tesla au scăzut cu 36,8% comparativ cu trimestrul similar din 2024, totalizând 51.700 vehicule, față de 81.800 în urmă cu un an, adică o diminuare de 30.000 de vehicule.
Declinul vânzărilor pentru Model Y este semnificativ, cu aproape 50% mai puțin, de la 55.000 de vehicule în urmă cu un an, la doar 29.000 în primele trei luni ale anului 2025. În contrast, vânzările mărcii chineze MG au depășit vânzările Tesla atât în martie, cât și pe întreg trimestrul, semnalând o tendință inversă între cele două mărci auto.
Chinezii de la SAIC (MG) au avut un trimestru bun în Europa, crescând cu 33%, la 51.800 vehicule, iar BYD a înregistrat o creștere de 3 cifre, cu 27.400 vehicule. Chery a atins, de asemenea, volume semnificative, cu peste 15.000 de vehicule vândute. Aceste mărci chineze au început să depășească producătorii japonezi mai mici, precum Suzuki, Mazda sau Honda, și se apropie de volumele înregistrate de Nissan.
La nivel de grupuri auto mari, VW Group a raportat o creștere de peste 6%, iar Renault Group a crescut cu mai mult de 10%. În schimb, Stellantis a înregistrat o scădere de 11,3%, Hyundai – Kia o scădere de 1,5%, Toyota -6% și Mercedes -5,1%.
Dacia a rezistat bine pe piață, cu o creștere de 2,3%, având un volum vândut de 149.400 vehicule pe întreg trimestrul, depășind marca Kia, Ford, Hyundai, Opel sau Citroen. Dacia este acum pe locul 9 în clasamentul mărcilor pe piața europeană, având o poziție solidă într-un context competitiv.
