Suedia deschide porțile la vânzarea de alcool după un secol de restricții
Începând cu 1 iunie, Suedia va permite vânzarea directă de alcool din microberării, crame și distilerii, marcând prima relaxare a monopolului de vânzare a alcoolului, în vigoare de peste o sută de ani. Această modificare legislativă are ca scop stimularea turismului și sprijinirea micilor producători, păstrând în același timp rolul magazinelor de stat Systembolaget în limitarea accesului la alcool.
Anna Anerfalt, directorul general al Norrtalje Branneri, o distilerie de familie din apropierea orașului Norrtalje, a subliniat că, în cazul în care obține autorizația de a vinde gin, whiskey și șnaps, va trebui să îi avertizeze pe vizitatori despre pericolele consumului de alcool, conform unei condiții impuse pentru obținerea autorizației.
Noua legislație permite distileriilor de familie să vândă o sticlă de 0,7 litri direct vizitatorilor, după un tur plătit al distileriei, între orele 10:00 a.m. și 8:00 p.m. În cazul cramelor și microberăriilor, vânzările sunt limitate la trei litri. Aceasta este una dintre cele mai restrictive reglementări, vizitatorii având dreptul să cumpere doar o singură sticlă.
Un raport din 2021 al unei comisii guvernamentale estimează o creștere a vânzărilor de alcool cu aproximativ 200.000 de litri pe an în Suedia, echivalente cu mai puțin de 1% din vânzările realizate prin Systembolaget. Cu toate acestea, schimbarea legii a stârnit controverse. Alexander Ojanne, responsabil pentru afaceri sociale și siguranță publică în cadrul consiliului municipal din Stockholm, a declarat că creșterea consumului de alcool poate duce la probleme sociale, iar autoritățile doresc să minimizeze aceste efecte.
De asemenea, microberăriile din Stockholm vor putea să își vândă produsele doar când magazinele Systembolaget sunt deschise, ceea ce exclude vânzările pe timpul nopții, sâmbătă după-amiaza sau duminica. Există temeri că, în urma acestei modificări, Bruxelles-ul ar putea solicita o revizuire a monopolului Systembolaget, care a avut o excepție de la regulile pieței libere din 1995, când Suedia a aderat la Uniunea Europeană. Lucas Nilsson, președintele IOGT-NTO, cea mai mare organizație dedicată sobrietății din Suedia, a afirmat că vânzările directe la producători amenință monopolul Systembolaget și ar putea duce la necesitatea de a dezmembra acest sistem.
Guvernul de la Stockholm va revizui legislația în termen de șase ani.
