Studiu îngrijorător: 20% dintre adolescenți resping lectura
Doar un adolescent din 10 citește zilnic, iar doi elevi de liceu nu deschid niciodată altă carte în afara manualelor școlare. Conform celui mai recent studiu național, tendința generalizată în România arată că mai bine de jumătate din populație nu a citit vreo carte în ultimul an. Un tânăr intervievat a declarat: „Mesaje citesc, cărțile nu mă atrag deloc.”
Un dialog cu un adolescent a relevat: Tânăr: „Nu citesc.” Reporter: „Deloc, deloc?” Tânăr: „Deloc! Mesaje citesc, mesaje, alea le citesc tare, dar cărți – nu mă atrag deloc.” Tânăr: „Ne plictisim repede, n-avem răbdare.” Reporter: „Când ai citit ultima oară o carte?” Tânăr: „La grădiniță, cred. Mai mult cu poze erau.”
În România, doi din 10 adolescenți nu citesc deloc, conform World Vision. Jumătate dintre ei afirmă că citesc câte ceva o dată la câteva săptămâni, iar o treime preferă lectura în locul altor activități, de câteva ori pe săptămână. O tânără a menționat: „Nu că nu-mi place să citesc, dar nu prea am găsit cărți interesante care să-mi placă.” Când reporterul a întrebat care este ultima carte pe care a încercat să o citească, ea a răspuns: „Povestea lui Charlotte. Veche!”
Un sfert dintre liceeni afirmă că acasă au mai puțin de 10 cărți, iar jumătate nu au trecut pe la bibliotecă în ultimele trei luni. Numai unul din 10 adolescenți are obiceiul de a citi zilnic.
Dan Doboș, director al Bibliotecii „Gheorghe Asachi” din Iași, a declarat: „Încercăm să le arătăm că peisajul beletristic e unul mult mai vast.” Unii tineri cred că toți scriitorii sunt morți. Sofiana Daraban, elevă, a spus: „Nu, nu merită osteneala, nici să te gândești măcar să ajungi doar un biet mare scriitor, doar un pârlit de autor genial.”
În contrast, Sofiana și Andrei Obreja, elevi la Colegiul Național din Iași, au beneficiat de un opțional de lectură. Sofiana a afirmat: „Prin lectură aflu atât de multe lucruri… Trăiesc, parcă, o altă viață când citesc.” Andrei a adăugat: „Ne provoacă să gândim, ne provoacă să ne punem întrebări, ne scoate din rutina zilnică și ne arată lucruri și experiențe pe care, altfel, nu am fi putut să le descoperim.”
Lavinia Ungureanu, profesor de limba română, a subliniat importanța de a veni către elevi cu bucuria de a le arăta că lectura le poate aduce și bucurie.
Curiozitatea și recomandările prietenilor sunt principalele motive pentru care adolescenții decid să deschidă o carte, conform aceluiași studiu.
