Studiu: Tinerii români și comportamentele adictive
Ministerul Educaţiei a anunţat, sâmbătă, rezultatele unui studiu recent realizat de World Vision România, care a fost efectuat pe un eşantion reprezentativ de copii cu vârste între 10 şi 14 ani. Conform acestui studiu, aproximativ 69% dintre tinerii români din această categorie de vârstă îşi petrec zilnic timpul jucându-se online, 30% au consumat alcool cel puţin o dată, iar 13% au încercat fumatul.
De asemenea, Ministerul a menţionat că Studiul ESPAD 2024 (Results from the European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) a evidenţiat scoruri îngrijorătoare în rândul adolescenţilor români în ceea ce priveşte comportamentele adictive, inclusiv consumul de alcool, droguri, fumat, jocuri de noroc şi navigarea online.
Autorii studiului World Vision România au subliniat că aceste comportamente reflectă vulnerabilităţi emoţionale şi sociale, semnalând necesitatea de a spori factorii de protecţie pentru tineri. Studiul ESPAD a investigat, de asemenea, starea de sănătate psihologică autopercepută a adolescenţilor, măsurată prin WHO-5 Well-being Index, care a arătat că România se află pe poziţia a 12-a din 37 de ţări analizate, cu un scor mediu de 63, peste media europeană de 59.
Conform rezultatelor, băieţii au obţinut scoruri mai mari (74) comparativ cu fetele (53). Ministerul Educaţiei a subliniat că, deşi rezultatele sunt încurajatoare, scorul general lasă loc de îmbunătăţiri, atrăgând atenţia asupra discrepanţei dintre băieţi şi fete, precum şi asupra comportamentelor adictive, care necesită o înţelegere mai profundă.
Ministerul Educaţiei şi Cercetării îşi exprimă preocuparea faţă de sănătatea mintală a elevilor, subliniind necesitatea reformelor curriculare care să includă componente de sănătate mintală şi consiliere. În acest sens, Ministerul colaborează cu UNICEF şi Direcţia Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale a Comisiei Europene (DG REFORM) pentru a implementa proiectul „Politici şi resurse pentru şcoli sigure şi suportive”, care vizează promovarea unui mediu şcolar sănătos, în care învăţarea socială şi emoţională să fie parte integrantă a culturii şcolii.
Acest proiect răspunde, de asemenea, recomandărilor raportului „Analiza stării de bine şi a sănătăţii mintale în rândul copiilor din învăţământul gimnazial în România”, lansat în luna septembrie 2025, care au fost transmise grupurilor de lucru pentru elaborarea programelor şcolare destinate învăţământului liceal.
