Libertatea academică suferă o regresie globală, România evidențiată alături de Ungaria într-o analiză specială
Un raport recent publicat indică regrese îngrijorătoare în ceea ce privește libertatea academică la nivel global. România se află printre statele Uniunii Europene cu un nivel de libertate academică sub medie, ceea ce necesită o vigilență specială.
Raportul subliniază că aceste încălcări sunt rezultatul „derapajelor iliberale care vizează ştiinţa, sub influenţa regimurilor autoritare şi/sau a mişcărilor populiste contemporane”. În cadrul Uniunii Europene, nouă state membre, inclusiv România, sunt menționate ca având un nivel de libertate academică sub medie: Austria, Malta, România, Croaţia, Bulgaria, Ţările de Jos, Grecia, Polonia şi Ungaria.
În Polonia, de exemplu, mai mulţi cercetători care studiau Holocaustul au fost urmăriţi penal pentru că au scos la lumină complicitatea anumitor segmente ale populaţiei la persecuţia evreilor în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Raportul evidențiază, de asemenea, că în Franţa, libertatea academică este „semnificativ în urmă”, în special din punct de vedere juridic şi politic, spre deosebire de alte domenii legate de libertăţile fundamentale, cum ar fi libertatea presei sau drepturile economice şi sociale. Criticile faţă de așa-numitul wokism al universităţilor europene, provenind atât de la media, cât și de la grupuri politice, au contribuit la fragilizarea libertăţii academice.
Documentul menționează acuzațiile de „islamo-stângism” aduse anumitor cadre universitare și polemicile din jurul mobilizărilor pro-palestiniene. De asemenea, institute precum INRAE și INSERM au fost printre primele care au reacționat la ofensiva împotriva universităților, inițiată de preşedintele american Donald Trump și mișcarea sa politică.
În ceea ce privește soluțiile, raportul recomandă reafirmarea libertăţii academice ca principiu fundamental de drept, promovarea unei culturi comune a libertăţii academice în societate și dezvoltarea unei diplomaţii ştiinţifice europene.
