Strategiile Europene pentru a contracara navele spion, atacurile cibernetice și flotele invizibile ale Rusiei și Chinei
Un atac cibernetic în care hackerii preiau controlul unei nave de la distanță și îi schimbă direcția pentru a provoca un naufragiu este considerat un scenariu posibil de experții în securitate cibernetică maritimă. La un centru de operațiuni din Oslo, aceștia afirmă că astfel de incidente sunt de așteptat din partea grupurilor de hackeri susținuți de Rusia și China. Analistul principal Øystein Brekke-Sanderud de la Centrul Nordic de Reziliență Cibernetică Maritimă (Norma Cyber) a declarat: „Suntem destul de siguri că se va întâmpla mai devreme sau mai târziu, așa că după asta ne și uităm.”
Vasele de transport, porturile și terminalele au devenit ținte strategice în operațiunile de destabilizare a infrastructurii și de spionaj, mai ales în contextul instabilității globale. Țările nordice, care au granițe comune cu Rusia, se confruntă cu o amenințare crescută, în special după ce Finlanda și Suedia au devenit membre NATO. Aceste națiuni își întăresc capacitățile de apărare pentru a răspunde atacurilor hibride și pentru a fi pregătite în caz de conflict.
Norma Cyber, împreună cu alte asociații maritime, a înființat un centru pentru monitorizarea globală a amenințărilor legate de război, atacuri teroriste și piraterie. Deși preluarea controlului unei nave prin atacuri cibernetice este posibilă tehnic, hackerii pot provoca daune și prin atacuri mai simple, care vizează defectarea unor sisteme esențiale ale navelor.
Iranul a investigat deja utilizarea atacurilor cibernetice pentru a perturba sistemele de balastare ale vaselor, iar un atac recent a dezactivat 116 modemuri Vsat iraniene utilizate pentru comunicațiile prin satelit. Norma Cyber a raportat utilizarea vaselor civile, inclusiv vase de pescuit și cercetare, în misiuni de spionaj în Marea Baltică, Atlanticul de Nord și Arctica. Dispozitive USB au fost folosite pentru infiltrarea sistemelor maritime, inclusiv de grupul chinez de hackeri Mustang Panda. Anul trecut, Norma Cyber a identificat 239 de atacuri cibernetice asupra sectorului maritim, majoritatea venind din partea grupului prorus NoName057(16).
Pe lângă amenințările cibernetice, industria maritimă se confruntă și cu provocări fizice fără precedent. Flota fantomă a lui Vladimir Putin, formată din sute de vase care transportă petrol ilegal către China și India, reprezintă un pericol crescut pentru mediu și pentru infrastructura transportului maritim global. Această flotă, necesară pentru ocolirea sancțiunilor, ar putea include aproape 900 de vase.
De asemenea, amenințările pot proveni din interiorul navelor, unde agenți infiltrați pot sabota sistemele esențiale. Aproximativ 15% din echipajele globale sunt formate din ruși și ucraineni, ceea ce a devenit o problemă potențială în contextul războiului din Ucraina. Experții din domeniul securității maritime se tem că flotele fantomă vor deveni o normă în industria transportului maritim, iar acest trend ar putea deveni ireversibil.
