Strategiile de promovare a lui Călin Georgescu: Conexiuni directe cu Rusia
Platforme cu legături directe cu Federația Rusă, site-uri care răspândesc propaganda rusă și campanii artificiale pe TikTok sunt mecanismele din spatele fostului candidat la prezidențiale, Călin Georgescu, care a fost trimis în judecată pentru tentativă de lovitură de stat. În dosarul deschis, procurorii descriu detaliat modul în care a fost utilizată propaganda în favoarea lui Georgescu, evidențiind expunerea României la amenințări hibride în contextul alegerilor prezidențiale din 2024.
Se susține că aceste campanii urmăreau destabilizarea capacității de decizie a autorităților guvernamentale și diminuarea coeziunii în societate, exploatând „vulnerabilitățile audiențelor naționale” prin rețelele sociale și tehnici de inginerie socială. Procurorul general al României, Alex Florența, a subliniat că România a fost ținta unor campanii ample și hibride, având ca scop modelarea opiniei publice.
Legături directe cu Federația Rusă
O tactică a fost utilizarea unui ecosistem de pagini pe Facebook care abordau coordonat tematici de interes public, promovând materiale cu caracter politic, în special în perioada alegerilor prezidențiale. Aceste pagini promovau mesajele lui Călin Georgescu, inclusiv teme de spiritualitate și identitate națională, și direcționau utilizatorii spre site-uri ce imitau vizual site-uri de știri cunoscute, unele având IP-uri din Federația Rusă. Site-urile respective conțineau reclame de la companii legate de Rusia, precum AdNow, MGID, Geozo și AdsKeeper.
Procurorii au arătat că MGID, administrată de un operator din Moscova, a realizat un sondaj în România în 2019 pentru a evalua preferințele utilizatorilor de rețele sociale. Geozo, deși înregistrată în Cipru, a derulat operațiuni financiare printr-o persoană cu legături în Rusia. Aceste companii au structuri internaționale care maschează legăturile lor reale cu Federația Rusă, având personal originar din această țară.
Instrumentalizarea propagandei ruse
În contextul alegerilor din 2024, procurorii au subliniat că a fost folosit ecosistemul de propagandă al Federației Ruse. Publicații proruse, precum ro.news-pravda.com și pravda-ro.com, au fost înregistrate în România, promovând articole care justificau invazia Ucrainei și urmăreau slăbirea coeziunii din Uniunea Europeană. Între 25 noiembrie și 6 decembrie 2024, au fost publicate 230 de articole care vizau rezultatul alegerilor, avându-l în centru pe Călin Georgescu.
Pe 1 decembrie 2024, portalul Pravda din Republica Moldova a inserat o imagine cu harta „României Mari”, care direcționa utilizatorii către site-ul lui Georgescu.
Coordonarea pe rețele sociale
Activitatea de promovare a lui Călin Georgescu a fost coordonată prin canalul de Telegram @propagatorcg, care distribuia materiale video și imagini adaptate pentru diverse platforme. În cazul TikTok, procurorii au identificat două rețele de conturi, una în noiembrie, cu 78 de conturi urmărite de 1.781 de persoane, și alta în decembrie, formată din 27.000 de conturi cu 70.892 de urmăritori, având scopul de a influența algoritmul TikTok în favoarea lui Georgescu.
Aceste acțiuni au permis manipularea algoritmului TikTok pentru a influența percepția utilizatorilor. Bogdan Peșchir, un actor cheie în această strategie, a investit aproximativ 1 milion de euro în platformă, obținând statutul de „utilizator de nivel 50”, ceea ce i-a permis să facă donații.
Instigarea la violență și reacții în societate
După anularea alegerilor de către Curtea Constituțională, mesajele instigatoare la violență au crescut semnificativ. Aceste mesaje au fost concepute pentru a crea impresia unei revolte generale, similară cu Revoluția din 1989, și au vizat minoritatea LGBTQ+ și politicieni. Procurorii au primit alerte de la Serviciul European de Acțiune Externă cu privire la un clip video care îndemna la violențe, având 600.000 de vizualizări și fiind preluat de canalele de comunicare din Federația Rusă.
Aceste acțiuni au fost corelate cu tiparele de acțiune ale Federației Ruse, fiind semnalate și în alte țări, precum Republica Moldova și Georgia, iar canalele de propagandă sunt parte a unui ecosistem prorus, care influențează comunitățile eurosceptice și anti-sistem din România.
