Strategii ingenioase pentru atragerea contribuțiilor fiscale mai mari de la cei cu averi considerabile
Guvernele europene care se confruntă cu probleme financiare și doresc să impoziteze mai puternic persoanele bogate pentru a acoperi deficitele din finanțele publice și a remedia inegalitățile crescânde ar putea descoperi că impozitele directe pe avere nu sunt cea mai eficientă soluție. Experții fiscali și economiștii subliniază că impozitele directe pe avere generează rareori venituri semnificative și adesea nu își ating obiectivele principale.
Conform Specialiștilor, sunt disponibile opțiuni mai eficiente, precum un control mai strict al câștigurilor de capital, impozitele pe moșteniri și taxele de ieșire pentru cei care încearcă să se mute în paradisuri fiscale. Fondul Monetar Internațional (FMI) a afirmat într-un ghid recent că „preocupările legate de inegalitatea bogăției nu implică faptul că guvernele ar trebui să utilizeze impozite pe averea netă”. În schimb, FMI sugerează că „îmbunătățirea impozitelor pe veniturile din capital tinde să fie atât mai echitabilă, cât și mai eficientă”.
Pe continentul european, Elveția, Spania și Norvegia aplică diferite forme de impozitare a averii pentru deținătorii de active peste un anumit nivel. Franța și Marea Britanie dezbat ideea reducerii deficitului bugetar. Rata medie a impozitului pe venit în cele 38 de țări membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a scăzut de la 66% în 1980 la 43% în prezent. În plus, cei mai bogați 0,0001% dintre contribuabili nu plătesc aproape deloc impozite în țări precum Franța și Țările de Jos, deoarece își pot plasa activele în holdinguri.
Profesorul Gabriel Zucman de la Paris School of Economics a inițiat o propunere de impozitare a averii cu 2% pentru cei mai bogați 0,01% din Franța în bugetul pentru 2026, propunere care este în prezent dezbătută de politicieni. El a declarat că „trebuie să ne asigurăm că miliardarii plătesc cel puțin la fel de mult ca alte grupuri sociale”, subliniind importanța echității fiscale.
Impozitarea stocului de active al unei persoane nu este singura sau poate nici cea mai bună modalitate de a atinge acest obiectiv, deoarece aceste impozite generează, de obicei, venituri modeste, reprezentând doar o mică parte din Produsul Intern Brut. Aceasta este o problemă, deoarece contribuabilii, în special cei foarte bogați, pot proteja cu ușurință activele plasându-le în afaceri sau trusturi, în bunuri scutite de impozit sau transferându-le în paradisuri fiscale. Numărul țărilor care aplică un impozit pe avere a scăzut în ultimii 35 de ani.
Impozitul pe avere, aplicat la toate tipurile de avere la aceeași rată, penalizează efectiv pe cei care dețin active cu randament mai mic. În contrast, impozitul pe veniturile din capital, cum ar fi dividendele și câștigurile de capital, se aplică asupra randamentelor reale. De asemenea, veniturile din câștiguri de capital și dividende sunt impozitate la o rată fixă scăzută în țări precum Franța, Germania, Italia, Coreea de Sud și Japonia. Susținătorii impozitelor pe avere consideră că există posibilități de schimbare, iar OCDE a afirmat că „tratamentul fiscal favorabil al câștigurilor este un factor important al ratelor efective scăzute de impozitare în rândul persoanelor cu venituri mari”.
Printre remediile propuse se numără eliminarea scutirilor pentru câștigurile de capital și asigurarea că acestea sunt impozitate atunci când activele sunt moștenite sau când contribuabilul părăsește țara. Impozitul pe moștenire, de asemenea denumit „impozitul pe moarte”, este considerat echitabil și eficient, având avantaje față de impozitul pe avere, deoarece nu descurajează economisirea pentru bătrânețe sau asigurarea unui viitor copiilor.
Detractorii acestei idei susțin că bunurile moștenite au fost deja impozitate atunci când veniturile au fost obținute. În ciuda faptului că majoritatea economiilor dezvoltate impozitează averea moștenită, nu toate utilizează pe deplin acest instrument. În Italia, Polonia și Coreea de Sud, moștenitorii nu plătesc impozit pe afacerile pe care le moștenesc, iar în Irlanda, Spania și Germania există scutiri considerabile.
Într-un mediu global competitiv, factorii de decizie politică trebuie să găsească un echilibru între creșterea veniturilor fiscale și evitarea plecării persoanelor bogate în alte jurisdicții. Activistii fiscali de la Tax Justice Network susțin că reducerea decalajului de bogăție ar aduce beneficii tuturor, inclusiv celor mai bogați. „Inegalitățile mari subminează creșterea economică și speranța de viață la toate nivelurile”, a concluzionat Alex Cobham, directorul executiv al Tax Justice Network.
