Strategia Uniunii Europene pentru Marea Neagră
Uniunea Europeană a prezentat miercuri o nouă strategie pentru Marea Neagră, menită să îmbunătățească transportul echipamentelor militare grele în contextul amenințărilor din partea Rusiei, care planează asupra Europei de Est. „Securitatea în Marea Neagră este vitală și pentru securitatea europeană”, a declarat Kaja Kallas, șeful diplomației UE, subliniind faptul că aceasta este actualmente subminată de războiul din Ucraina și de atacurile hibride asupra infrastructurii maritime.
Strategia reprezintă un răspuns la „provocările geopolitice” dintr-o lume în care „dependențele sunt transformate în arme”, conform afirmațiilor comisarului pentru extinderea UE, Marta Kos. Marea Neagră este considerată o punte către Caucazul de Sud și Asia Centrală, precum și o arteră vitală pentru comerțul cu energie și alimente.
Investiții în infrastructura României și Bulgariei
Regiunea Mării Negre a fost destabilizată de invazia Rusiei în Ucraina, iar utilizarea pe scară largă a minelor și acțiunile militare au perturbat fluxul de mărfuri. În acest context, România și Bulgaria, singurele țări UE de pe coasta Mării Negre, vor beneficia de investiții semnificative din partea blocului comunitar pentru modernizarea infrastructurii regionale. Aceste investiții vor include porturi, căi ferate și aeroporturi, având ca scop facilitarea transportului echipamentelor militare grele, asigurând astfel că „trupele pot fi acolo unde este nevoie de ele atunci când este nevoie de ele”, conform lui Kallas.
Costurile estimative pentru modernizarea infrastructurii de transport pentru uz militar în întreaga Europă se ridică la aproximativ 75 de miliarde EUR. De asemenea, UE are în plan înființarea unui centru de securitate maritimă la Marea Neagră, care va funcționa ca un sistem european de avertizare rapidă în regiune, sporind gradul de conștientizare a situației și ajutând la protejarea infrastructurii critice a UE.
Inițiative suplimentare de securitate
Printre măsurile de securitate se numără și o monitorizare sporită a proprietății străine asupra porturilor și a altor instalații-cheie. În ceea ce privește comerțul, UE va dezvolta noi coridoare energetice, legături de transport și infrastructură digitală cu partenerii regionali. De asemenea, blocul va investi în pregătirea comunităților de coastă și a economiei marine pentru a face față daunelor ecologice cauzate de război și riscurilor legate de schimbările climatice.
Marta Kos a subliniat că, în întreaga lume, țările caută să coopereze cu parteneri de încredere și previzibili, iar Uniunea Europeană se prezintă ca un astfel de partener. Această strategie va întări legăturile cu Ucraina, Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan, evidențiind angajamentul UE de a crea oportunități de afaceri și securitate colectivă în regiune.
