Strategia Marinei Americane pentru dezvoltarea unei flote de drone capabile să rivalizeze cu China
Cursa înarmării în care s-a angajat Marina americană pentru a descuraja avansul Chinei se intensifică. SUA își propun să construiască o flotă navală autonomă, capabilă să opereze în roiuri, fără comenzi umane, o sarcină ambițioasă și costisitoare, cu un preț estimat de câteva milioane de dolari per barcă rapidă. Testarea acestor dispozitive s-a dovedit a fi o provocare complexă, conform Reuters.
Marina americană folosește dronele pentru diverse scopuri, inclusiv operațiuni de recunoaștere, supraveghere și atac. Recent, un test efectuat în largul coastei californiene a avut un incident neașteptat, când o navă s-a oprit, iar o altă dronă fără pilot s-a izbit de aceasta, provocând o prăbușire în apă. Acest episod, care nu a fost raportat anterior, a implicat două nave construite de companiile Saronic și BlackSea Technologies și face parte dintr-o serie de eșecuri recent în eforturile Pentagonului de a construi o flotă de nave autonome.
Cu câteva săptămâni înainte, un alt test a dus la aruncarea căpitanului unei nave de sprijin în apă, după ce o dronă autonomă BlackSea, pe care o remorca, a accelerat brusc. Atât acest incident, cât și cel anterior au fost cauzate de defecțiuni software și erori umane, inclusiv întreruperi de comunicare între sistemele de la bord și software-ul autonom extern.
Liderii militari americani, inspirați de impactul dronelor în războiul din Ucraina, subliniază necesitatea dezvoltării de roiuri de drone autonome pentru a contracara un eventual avans chinezesc în zona Strâmtorii Taiwan. Taiwanul a început deja să achiziționeze drone maritime proprii.
Dronele dezvoltate în Ucraina, asemănătoare cu bărci rapide fără scaune, sunt capabile să transporte arme, explozibili și echipamente de supraveghere. Acestea sunt controlate de la distanță și costă aproximativ 250.000 de dolari, având succes în misiuni kamikaze împotriva flotei ruse din Marea Neagră.
Eșecurile recente ale testelor subliniază provocările cu care se confruntă Marina în implementarea tehnologiilor emergente. Bryan Clark, expert în război autonom, a menționat că Marina va trebui să își adapteze tacticile pe măsură ce își va îmbunătăți înțelegerea capacităților sistemelor autonome.
Problemele Marinei nu se limitează doar la testarea ambarcațiunilor, ci și la unitatea de achiziție a dronelor maritime autonome, care a fost afectată de concedierea amiralului său șef. De asemenea, un oficial de rang înalt al Pentagonului și-a exprimat îngrijorarea față de program în cadrul unei întâlniri cu conducerea Marinei. Recent, Unitatea de Inovare în Apărare (DIU) a suspendat un contract de aproape 20 de milioane de dolari cu L3Harris, o companie care furnizează software pentru controlul navelor autonome.
Pentagonul a lansat programul Replicator, în valoare de 1 miliard de dolari, pentru achiziționarea a mii de drone aeriene și maritime, precum și a software-ului necesar. Marina a alocat cel puțin 160 de milioane de dolari companiei BlackSea, care produce drone Global Autonomous Reconnaissance Craft.
Saronic, evaluată recent la 4 miliarde de dolari, produce drona maritimă Corsair, dar nu a anunțat încă un contract semnificativ. Aceste sisteme sunt considerate esențiale pentru viitorul războiului naval, extinzând raza de acțiune a flotei și sporind eficacitatea combaterii.
Președintele Donald Trump a făcut din utilizarea roiurilor de drone o prioritate militară, alocând aproape 5 miliarde de dolari pentru sisteme autonome maritime. Însă, noua administrație a întâmpinat cu scepticism abordarea Marinei. Unitatea responsabilă cu achiziționarea de drone navale a fost supusă recent unei revizuiri după o serie de eșecuri, iar conducerea sa a fost demisă din cauza pierderii încrederii.
Într-o întâlnire recentă, oficialii Marinei au fost interogați cu privire la capacitățile navelor autonome, iar unii dintre ei nu au fost impresionați de progresele înregistrate. Un purtător de cuvânt al Pentagonului a refuzat să comenteze întâlnirile interne, iar Marina a confirmat că unitatea de achiziție își menține misiunea.
În acest context, constructorii de nave și furnizorii de software își propun să obțină proiecte maritime autonome, cum ar fi submarine fără pilot și nave de transport marfă. PEO USC a început să accepte propuneri pentru achiziționarea de nave capabile să transporte echipamente de supraveghere și să efectueze atacuri.
