Strategia Italiei: Podul spre Sicilia ca soluție pentru a atinge țintele de cheltuieli în apărare stabilite de NATO
Politicienii italieni propun ca podul către Sicilia, estimat la 13,5 miliarde de euro, să fie considerat o cheltuială militară, în contextul cerințelor de cheltuieli ale NATO. Italia, una dintre cele mai puțin cheltuitoare țări din alianța nord-atlantică, a alocat anul trecut doar 1,49% din produsul intern brut pentru apărare, ceea ce face ca obiectivul de 5% până în 2035 să pară îndepărtat.
Guvernul condus de Giorgia Meloni este determinat să continue proiectul de construire a celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina. Această inițiativă, văzută ca un vis istoric de către romani, a fost susținută de lideri precum Benito Mussolini și Silvio Berlusconi. Ministrul de externe Antonio Tajani și ministrul infrastructurii Matteo Salvini, vicepremierii lui Meloni, consideră că podul are o valoare strategică pentru NATO.
Un oficial guvernamental a menționat că nu s-a luat încă o decizie oficială privind clasificarea podului ca proiect de securitate, dar discuții suplimentare sunt așteptate pentru a evalua fezabilitatea acestuia. Această idee ar putea fi favorabilă politic pentru Meloni, care caută să convingă o opinie publică reticentă la război de necesitatea cheltuielilor majore pentru apărare, pe fondul austerității economice existente.
Se pot invoca motive clare pentru justificarea construirii podului. Din cele 5% din PIB cerute de NATO, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, în timp ce 1,5% pot fi alocate pentru infrastructură strategică. Un oficial al Trezoreriei italiene a sugerat că încadrarea podului ca proiect militar ar ajuta guvernul să depășească barierele economice și tehnice care au împiedicat construirea acestuia în trecut.
Proiectul, cu o lungime estimată de 3,3 kilometri, s-a confruntat cu probleme legate de costuri, operarea în zonă seismică și provocările legate de strămutarea populației. O nouă clasificare ar putea facilita strângerea de fonduri pentru pod, mai ales în perspectiva anului următor.
Importanța strategică a podului
În aprilie, guvernul italian a adoptat un document care subliniază importanța strategică a podului pentru securitatea națională și internațională, afirmând că acesta va facilita mișcarea forțelor armate italiene și ale aliaților NATO. Italia a solicitat ca proiectul să fie inclus în planul de finanțare al UE pentru mobilitatea personalului militar, având în vedere că podul ar oferi infrastructura esențială pentru transferul forțelor NATO din Europa de Nord către Marea Mediterană.
Deși oficial Strâmtoarea Messina se află în afara coridorului de mobilitate militară NATO desemnat de Italia, ministrul de externe Tajani a declarat că securitatea trebuie înțeleasă ca un concept mai larg, care include infrastructura civilă. Tajani a afirmat că inițiativa de construire a podului se aliniază conceptului de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO.
Ministrul infrastructurii Salvini a subliniat că podul ar putea transforma partidul său, Liga, într-o mișcare politică de succes la nivel național. Acesta a făcut presiuni pentru accelerarea procesului de aprobat al proiectului, având în vedere importanța strategică a infrastructurii pentru securitate.
Critica opoziției
Partidele de opoziție contestă atât necesitatea construirii podului, cât și clasificarea acestuia ca cheltuială militară. Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European din partea Mișcării 5 Stele, a criticat inițiativa, considerând-o o batjocură la adresa cetățenilor și a angajamentelor asumate în cadrul NATO. De asemenea, el a subliniat că regiunile Sicilia și Calabria au nevoie urgentă de infrastructură mai bună și că podul nu ar trebui să fie o prioritate.
Cu toate acestea, coaliția de guvernare intenționează să continue proiectul, iar autorizația finală este așteptată în iulie. Tajani a propus ca podul să poarte numele lui Berlusconi, fost prim-ministru cunoscut pentru controversele sale.
